PUBLICITAT

JOSEP ÀNGEL MORTÉS Candidat de DA a Ordino

JOSEP ÀNGEL MORTÉS: «Nosaltres no ens volem carregar Vallnord, al contrari»

Josep Àngel Mortés, candidat de DA a Ordino
Josep Àngel Mortés, candidat de DA a Ordino
Josep Àngel Mortés no és nou en política precisament. La seva experiència en el comú i en el Consell General vol fer-la bona agafant el relleu de Bonaventura Espot i el projecte d’ACO+DA.
 
–Com ha portat la campanya?
–L’hem portat sempre des del punt de vista que havíem de treballar fins el final, veient el màxim d’electors possible, fent el màxim de porta a porta possible, i intentant transmetre de la millor forma el nostre projecte, que finalment és un projecte per quatre anys i pel benefici de la parròquia.
 
–És un benefici que es busca a quatre anys però el projecte assumeix una base anterior del govern d’Espot. Com valora el seu pas pel Comú?
–Jo penso que dels vuit anys es pot extraure una valoració molt positiva, si no evidentment tampoc no estaria aquí jo per tirar endavant aquest projecte. És positiva la valoració perquè quan es va entrar hi havia unes finances molt, molt malmeses. Sempre ho dic, que hi havia un deute de 25 milions d’euros, tot i que diguin que el Tribunal de Comptes diu 21. Evidentment, el Tribunal de Comptes té raó: hi havia 21 milions d’euros, però al tancament, perquè després es van deixar una sèrie de compromisos adquirits que ens van deixar finalment un deute de 25 milions. Aquest és el primer problema que es van trobar. I, segon, la part positiva d’aquesta part negativa és que s’ha pogut reduir el deute a 19 milions d’euros, i a més en una situació i una conjuntura que no han acompanyat gens ni mica.
 
–Creu que el poble valorarà aquests fets? Considera que el poble pot tenir una visió negativa del mandat anterior?
–Jo no crec que puguin tenir una visió negativa, perquè penso que s’han fet moltes coses positives, tot i que segur que hi haurà coses que no, però majoritàriament s’ha fet una molt bona tasca pel que fa a la gestió, pel que fa a la gestió del camp de neu d’Ordino-Arcalís també.
 
–Quin és el treball de finances que preveuen?
–Continuar eixugant el deute i intentar fer el màxim d’inversions possibles dins de la capacitat que tenim.
 
–Aquí el tema de Vallnord tindrà un pes molt important. Quina serà la postura de ACO+DA en aquest sentit?
–Contràriament al que es diu, nosaltres no ens volem carregar Vallnord, al contrari. Penso que Vallnord és una marca molt ben posicionada, molt potent, i no la podem deixar escapar, i crec que l’hem de potenciar. El que passa és que no hem d’oblidar que som minoritaris dins de la societat i per tant les decisions no les prenem nosaltres, i això ens afecta a nivell comercial i pels hotels: si preguntem als hotels les reserves que els arriben de Vallnord, la resposta no és massa positiva. Per tant, hem hagut de buscar una sortida, i aquesta ha estat comercialitzar la pròpia marca Ordino-Arcalís, sense deixar de banda Vallnord, perquè segueix sent un bon eix per aprofitar totes les sinèrgies que hi ha entra la Massana i Ordino. A part de l’esquí, es pot aprofitar altres coses com els Parcs Naturals de Sorteny o Comapedrosa. Crec que és una marca que hauríem de potenciar en benefici de les dues parròquies. Penso que ens compenetrem molt bé i hauríem d’aprofitar aquests complements en benefici de tots. També en benefici d’Andorra.
 
–A Vallnord ara s’ha separat el forfet... quin és el pròxim escenari que plantegen vostès per a Vallnord?
–D’entrada anem en la línia, sempre i quan no ens seguem amb Vallnord, que és una de les primeres coses que farem quan entrem, seure amb ells, i intentar reconduir l’aprofitament de les sinèrgies que aniran en benefici de tots. 
 
–Des de Liberal + Independents han assegurat tenir inversors per a Ordino-Arcalís, com ho valora?
–Que tinguin inversors és positiu, però m’agradaria saber quins projectes hi ha darrere d’aquests inversors. Qualsevol projecte que vingui per Arcalís l’analitzarem, i si és viable li donarem suport, vingui d’on vingui. Només faltaria... al final això reverteix en el motor econòmic de la parròquia.
 
–Quin valor té Ordino respecte a la resta del país?
–Un dels més importants és la qualitat de vida. Penso que som una referència en qualitat de vida pel país, a nivell de medi ambient i altres moltes coses.
 
–Entrem en cultura. S’ha parlat del centre de congressos, de les escoles... quines són les idees que tenen?
–El Govern ens ha cedit les escoles antigues, hi ha un projecte del comú i ara seria centralitzar tota l’activitat, com pot ser l’escola de música, la Capsa, la ludoescola, que ara està al centre del poble, i revitalitzar el centre del poble amb activitats que puguin donar més vida. A nivell pràctic seria millor.
 
–Podria desglossar-ho millor?
–Un dels projectes és el llibre de Joan Peruga, que s’havia parlat de fer una ruta pel poble. S’han de continuar potenciant actes paral·lels al comú com pot ser els festivals de música clàssica, i parlar amb privats i el Govern també. Un tema que hem de fer és intentar coordinar els actes per intentar que no ens solapem amb els d’altres parròquies.
 
–Turisme. Satisfets del posicionament d’Ordino?
–Podem estar satisfets amb el turisme de muntanya. Independentment de l’hivern tenim activitats molt importants, com l’Andorra Ultra Trail, que penso que s’ha de continuar potenciant, sense oblidar que el pròxim estiu tenim el Tour de França. S’ha d’aprofitar molt bé aquest turisme de bicicleta i de muntanya, turisme ecològic.
 
–I com pretenen aprofitar-ho? Concretament.
–Hem de continuar venent la idea del nostre patrimoni cultural i natural. Els esdeveniments a nivell mundial són els que ens han d’ajudar a potenciar més el que tenim.
 
–La parròquia d’Ordino té la peculiaritat de tenir tot un seguit de pobles més petits. Què li diria al veí d’aquelles zones?
–Aportem la qualitat de vida, les ganes que tenim per treballar per la parròquia, el respecte pel medi ambient, l’urbanisme... al final tot és un conjunt, no només Ordino. Ordino és la parròquia d’Ordino, i no ho entendria sense la resta dels pobles, els quarts.
 
–Què respiren durant la campanya?
–Totes les eleccions fins l’últim dia no estan guanyades. L’ambient que podem respirar no és dolent, però hem de treballar perquè la gent confiï en nosaltres.
 
–Com veu les eleccions? Igualades?
–No t’ho sabria dir. Estic molt centrat en explicar el meu projecte, a anar a la major nombre de cases possibles, i el resultat ja el veurem. No tinc el termòmetre per valorar-ho.
 
–Gent gran i joves.
–Sobre la gent gran i la Casa Pairal volem reunir un consell de savis, tenir contacte amb ells perquè tinguin la seva aportació, i intentar aplicar-les al dia a dia. Pel que fa als joves, d’entrada potenciar els esports i la natura i acompanyar-los en el que faci falta, com per exemple en època d’estudis posar una aula a la seva disposició perquè puguin estudiar. També un tema important és crear un parc gimnàstic exterior, i buscarem una ubicació adequada. També per a l’skateparc haurem de buscar una ubicació nova.
 
–Quina és la postura del partit amb el tema de les transferències?
–D’entrada pensem que ha d’haver-hi un canvi perquè la conjuntura d’ara no és la que hi havia fa uns anys. El canvi fort seria amb la solidaritat institucional. És a dir: quan un projecte s’ha de fer a una parròquia i és un projecte de país, aquí els comuns, sigui el que sigui, hem de ser solidaris perquè és en benefici de tots.
 
–Entenc que seria el mateix que la idea dels liberals de la caixa de solidaritat que han insistit durant la campanya?
–Entenc que sí, seria el mateix. És un canvi que tots som conscients que s’ha de fer, i penso que ens posarem tots d’acord, dins del consens entre comuns, el Govern i el Consell. Necessitem el consens de tots.
 
–Com és la candidatura d’ACO+DA?
–D’entrada és una candidatura motivada, amb moltes ganes de treballar, amb experiència política. Gemma Riba ha estat actualment al comú, jo he estat al Consell General, tenim dues candidates més que han estat al comú... tenim experiència, i també gent jove. El més important, però, és el perfil de les persones, amb un perfil per cada conselleria. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT