PUBLICITAT

RICARD GUERRERO Microbiòleg

RICARD GUERRERO «El conjunt de microbis que té el cos humà pesa dos quilos»

El doctor Ricard Guerrero.
El doctor Ricard Guerrero, catedràtic de microbiologia, president de la Fundació Alsina i Bofill i director acadèmic de Barcelona Knowledge Hub, impartirà dijous una conferència al Centre Cultural La Llacuna, a les 20.00 hores, per explicar els avenços i descobriments que s’han fet darrerament en el camp de la microbiologia. La xerrada s’emmarca en els actes de divulgació que ofereix la Societat Andorrana de Ciències (SAC). / Per ESTEFANIA GRACIA

–Quins temes es tractaran durant la conferència?
–Girarà entorn al microbioma humà i els ecosistemes. S’ha vist recentment que no tots els microbis són dolents, n’hi ha que també són bons. I en el cos humà en tenim molts, tant en la part externa (pell) com interna (tub digestiu). Gràcies a aquests microbis bons podem digerir les coses, tenim vitamines, etc. Sense microbis no podríem viure.

–A qui va dirigida la xerrada?
–Normalment, faig moltes conferències, però vaig variant el tema en funció del públic. A aquí ho faig per la Societat Andorrana de Ciències, per tant, suposo que seran sobretot universitaris, farmacèutics, metges, químics... Persones amb certa preparació en aquest camp, tot i això, no serà una conferència molt tècnica, perquè està oberta a tot el públic que hi vulgui assistir. Explicarem alguns dels darrers descobriments que s’han fet sobre la presència i la utilitat dels microbis dins del cos humà.

–Quins són aquests descobriments?
–Un dels darrers descobriments és que s’ha vist com hi ha algunes malalties que es poden curar canviant els microbis de l’intestí, s’han fet experiments amb animals de laboratori i s’ha comprovat que tractant els microbis es poden evitar algunes malalties.
També s’ha vist que algunes de les malalties digestives depenen del canvi que poden patir els microbis de l’intestí, com la malaltia de Crohn.
La veritat és que aquest camp d’investigació està avançant molt ràpidament i de forma molt important per a tot l’àmbit de la biologia i la medicina.

–Quina ha estat l’evolució dels microbis?
–Els microbis fa 3.500 milions d’anys que estan al nostre planeta i des que van sorgir estan evolucionant. Els microbis van ser els primers que van aparèixer sobre la terra, i quan la nostra espècie hagi desaparegut, els microbis hi continuaran estant.

–Quan es va començar a estudiar els microbis?
–S’estudien des de fa 150 anys. En els inicis trobem els estudis de Pasteur i Koch, que van començar a veure que els microbis –una cosa tant petita– podia arribar a matar, fins llavors, se sabia que eren les malalties i les infeccions, però no l’afectació que podien tenir els microbis.

Es van començar a estudiar les tècniques i en 30 o 40 anys es van descobrir la immensa majoria de les causes de les malalties infeccioses i es van començar a fer les vacunes. Després, es van descobrir les malalties que sorgeixen degut als virus, que són uns altres microbis més petits.

–Es pot prendre alguna mesura quotidiana per millorar els microbiomes humans?
–Una mica el que ja se sap, tenir una alimentació equilibrada, sana, amb fibres... No fer excessos i tenir hàbits saludables, com no fumar i fer exercici, a més, a Andorra teniu un ambient molt maco i un aire molt sa, que també ajuda.

–Coneix com està el camp de l’estudi dels microbis a Andorra?
–A Andorra hi ha molts bons professionals, sobretot, conec l’àmbit de la medicina i la farmacèutica, però em consta que hi ha un nivell força alt. També hi ha la Societat Andorrana de Ciències, que ja fa anys que està al país i fa una tasca molt important en aquest àmbit.

–La ciutadania coneix els microbis?
–Jo crec que depèn. Darrerament s’està fent força divulgació, però la informació que es pot trobar no sempre és fidedigna i real. Internet dóna moltes informacions que no són certes. És necessari llegir i basar-se en les opinions de bons professionals.

La ciutadania tenia una idea antiga que ara ja està canviant. En un principi, es creia que tots els microbis eren dolents. És cert que n’hi ha de dolents que provoquen malalties infeccioses, però la ciutadania hauria d’entendre que molts sistemes vius depenen dels microbis: les plantes,els animals, nosaltres mateixos... A més, els microbis són els responsables de la estabilitat del planeta, són els grans degradadors i són essencials per a la vida.

–Quins microbis bons podem trobar?
–Un dels més coneguts és l’escherichia coli, o els lactobacillus, que es troben a la llet i són molt importants. Són primordials durant els primers mesos de la nostra vida. Per fer-nos una idea, tenim deu vegades més cèl·lules microbianes que cèl·lules nostres. Si separéssim el total de microbis que tenim en el nostre cos aquests pesarien aproximadament dos quilos.

Comenta aquest article