PUBLICITAT

Dredd: no llencin papers al terra

  • El jutge de Carlos Ezquerra va estrenar ahir la 16a edició del saló
A. L.
LA MASSANA

Periodic
Ezquerra posa amb les planxes de Dredd al Museu del Còmic, ahir la Closeta Foto: ÀLEX LARA

Diu que la primera aventura del jutge Dredd li va semblar a l'editor massa violenta. I no apta per a criatures. Així que va acabar al calaix dels bons desitjos. I tot, perquè Dredd li clavava un tret a un espavilat que acabava de llançar un paper al terra i que, per evitar el just càstig que li anava a imposar el justicier de Mega City One, havia intentat subornar-lo. No sabia que Dredd té el codi penal en el lloc on la resta dels mortals tenim el cor. I que no sap el que és la compassió. Es veu que aquella escena era massa per als delicats paladars de l'època –mitjans dels 70– i l'editor es va buscar un dibuixant menys problemàtic. L'enrabiada de Carlos Ezquerra (Saragossa, 1947) va ser tal, que va partir peres amb el segell i va crear un altre personatge per fer-li la punyeta a Dredd. Va ser El perro de Estroncio, i contra tot pronòstic quasi ho aconsegueix. Un lustre després van fer les paus, Ezquerra es va reincorporar a la saga Dredd, i el resultat és que el dibuixant aragonès –amb quarter general a la capital, per cert– lluu al seu currículum els dos personatges més celebrats de la història del còmic britànic: Dredd i Estroncio. Com és lògic, totes dues criatures li tenen e lcor robat –ell sí que en té, a diferència de Dredd– «però Estroncio és més humà, i potser per això és més fàcil d'estimar». Dredd, diu, és tan bestiota que genera amor i odi a la vegada: «Però hi ha vegades, segur que hi estareu d'acord, que no t'importaria gens tenir-lo al teu costat». Doncs no.

La Closeta li consagra un monogràfic en aquesta mena de Harry Callahan del segle XXIII que és el jutge del casc, la moto i el trabuc d'aquí al costat. Una trentena llarga de còpies digitals dels àlbums més recents de la franquícia, i excusa perfecta per deixar-se caure pel saló i conèixer el creador d'un dels mites del còmic del segle XX. Ezquerra, de la seva banda, va aprofitar ahir la inauguració de la mostra per fer justícia i deixar les coses clares. Per exemple, que Robocop és fill del pecat i del joc més aviat brut: un dels guionistes de la primera versió cinematogràfica de Dredd –la perpetrada per Stallone el 1995– se'n va anar a la competència i al cap de res naixia aquest cosí germà sospitosament semblant a la criatura d'Ezquerra, que –per dir-ho sense embuts–es va haver d'empassar el gripau i fotre's. Del Dredd de cel·luloide, es queda sense rumiar-s'ho ni un segon amb el de Karl Urban, estrenada l'any passat i que es projecta a la Massana: «No tenia tan pressupost ni era tan futurista, però com a mínim no es treu el cas en tota la pel·lícula. Stallone es treu als cinc minuts no només el casc, sinó també el vestit, i acaba sent una pel·lícula de Rambo, no de Dredd».

Val a dir que des de que va veure la llum a les pàgines de la revista britànica 2000 AD, el 1977, per la franquícia Dredd hi han desfilat desenes de dibuixants, i que tots, diu, l'han potinejat. Però conserva els atributs amb què Ezquerra el va dotar de sèrie i que s'han convertit en icònics: àguila, hombreres, botes i tota la parafernàlia. Dredd és el fill pròdig, això està clar; però la d'Ezquerra és una família nombrosa, sovint sanguinària i quasi mai apta per a tots els públics: Blood Mary, Peregrino, La brigada del Rifle, Al's Baby... Tots ells, iconoclastes com el pare, que no té manies a reconè3xier que, «com a professional del còmic, jo no en llegeixo...» Això sí, aprofitarà el saló per conèixer un dels dibuixants que –admet– més ha admirat al llarg de la seva carrera: el català Jordi Longarón. Però no el de les Hazañas Bélicas, adverteix, sinó el de Friday Foster. Que consti. I consta.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT