PUBLICITAT

Regal d'aniversari per l'N-145

  • L'obertura oficial del túnel del Bordar a càrrec d'Ana Pastor marca la inauguració d'una carretera que compleix 100 anys
  • L'obra ha costat 25,1 milions, un 10% més del pressupostat, i arriba amb dos anys de retard després de quatre de treballs
CLARA GARNICA
VALLS DE VALIRA

Periodic
Pastor, Alcobé i Batalla, en primer pla els tres, procedeixen a fer la inauguració del túnel del Bordar, ahir a l'N-145 Foto: TONY LARA

La carretera N-145 ja està oficialment inaugurada. L'acte es va realitzar ahir al migdia i va estar presidit per la ministra de Foment del Govern espanyol, Ana Pastor, entre d'altres personalitats de l'Estat veí i també d'Andorra. L'obertura del túnel del Bordar, el qual permet eliminar el punt negre de la corba del Polvorí, va ser el moment culminant de la inauguració d'una carretera que aquest any en compleix 100 des de la seva posada en funcionament. Els treballs realitzats els darrers quatre anys l'han convertit en una via més ràpida i també més segura.

Les obres de millora de l'N-145 han tingut un cost de 25,1 milions d'euros –27,6 si es tenen en compte els costos de redacció del projecte, les expropiacions i l'assistència tècnica–, un 10% per sobre del pressupostat inicialment. Les empreses executores ja ha cobrat íntegrament tot aquest import. Pel que fa a aquest pressupost, es va fixar ja fa cinc anys: I és que han estat finalment més de quatre anys d'obres, dos dels quals extres, ja que s'havia previst la finalització de la carretera pels volts del 2010-2011. En aquest sentit, Pastor va defensar que durant l'any i mig que ella porta al capdavant del seu departament «he posat tots els recursos necessaris, tal i com em vaig comprometre amb Andorra i també amb la Generalitat» de Catalunya. La titular de Foment, per tant, va insinuar que els retards són culpa del Govern anterior i que al seu ministeri «hem treballat des del primer dia que vam arribar». «Conec la zona des de fa més de 30 anys, perquè he vingut molt a Andorra, i coneixia les seves necessitats», va afegir.

Pastor, que va estar acompanyada de la delegada del Govern, Llanos de Luna, i de la subdelegada del Govern de l'Estat, Inma Manso, va fer un recorregut pels 9 quilòmetres de carretera que va finalitzar al túnel del Bordar, la cirereta del pastís d'aquests treballs. Es tracta d'un túnel de dos carrils –un per sentit– de 406 metres de llargada, 19 metres d'amplada i una mitjana de 4,5 metres. El cap de la unitat de l'obra, José Antonio Madrid, va assegurar que passar pel túnel suposa un estalvi de dos a tres minuts pels conductors. I en total, les millores al llarg del 9 km. permetran retallar fins a 10 minuts al trajecte.

A part del túnel, dels treballs destaquen l'eixamplament de la calçada, la millora de les cunetes –també pensant en els ciclistes– i el reasfaltat. A més, s'ha creat un fals túnel només sortir d'Andorra per prevenir als vehicles dels freqüents despreniments de roques. També tocant a la Farga de Moles s'ha fet una zona d'estacionament per a vehicles pesats i un carril en sentit Andorra de 100 metres d'ús exclusiu per aquests vehicles. Finalment, s'ha remodelat la interseccions d'Anserall, la qual s'ha substituït per un enllaç a diferent nivell, i la d'Arcavell i Civís, que es realitza mitjançant una rotonda.

Únicament queda per finalitzar aquest accés a Anserall, uns treballs que un cop obert el túnel del Bordar es podran realitzar de nit sense interferir al trànsit. El cap d'obra va assegurar que s'enllestirà aquest 2013.

En qualsevol cas, totes les obres s'han fet amb l'objectiu de millorar la seguretat d'una carretera amb alts nivells d'accidentalitat. També per aquest motiu ja no es permet avançar en cap tram des de la sortida de la Seu fins al fals túnel a tocar de la Duana. De moment Trànsit no té previst la instal·lació de cap radar a aquesta carretera.

14.000 vehicles diaris / En representació d'Andorra van ser-hi presents el ministre de Turisme, Francesc Camp, i el d'Economia i Territori, Jordi Alcobé. Aquest darrer va donar les gràcies als seus homòl·legs espanyols per l'«esforç» realitzat per tal de poder acabar l'obra. Alcobé va recordar que es tracta d'una carretera per on passen diàriament 14.000 vehicles, i que als caps de setmana es pot arribar fins als 20.000 diaris. La nova N-145 afavoreix el viatge a tots aquests conductors, però Alcobé també va voler destacar l'ampliació dels vorals per a millorar la seguretat d'una carretera per on transiten «molts ciclistes».

Finalment, i representant a la comarca alturgellenca, l'alcalde de la Seu d'Urgell, Albert Batalla, va assegurar que els treballs a l'N-145 eren «fonamentals des del punt de vista turístic però també per les relacions econòmiques i laborals» que es donen entre els dos països, en relació als transfronterers. «No ha estat una obra ni senzilla, ni ràpida ni fàcil», va manifestar. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT