PUBLICITAT

«Hi havia bitxos i ens dutxàvem amb xancles»

  • La brutícia, el menjar i un tracte deficient, principals queixes dels clients dels hotels
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Opinions de clients sobre un hotel d'Andorra la Vella, a una pàgina web Foto: EL PERIÒDIC

Tal i com publicava EL PERIÒDIC en la seva edició de dissabte, el low cost hoteler continua vigent a Andorra, malgrat els esforços i crítiques expressades tant des de la Unió Hotelera com des d'Andorra Turisme. El gerent de l'associació, Òscar Juliàn, alertava dissabte que una habitació a 12-18 euros la nit estava per sota el preu de cost, i que per tant aquests establiments no podien fer altra cosa que renunciar a un servei correcte per la seva categoria. I si tenim en compte les opinions de clients que han passat per algun d'aquests hotels amb preus rebentats, podríem parlar fins i tot de servei deficient.

Una recerca per la xarxa de comentaris que reben els hotels low cost andorrans més mal valorats pels usuaris –a les pàgines de cercadors d'hotel– permet descobrir que la neteja, el menjar i el tracte rebut per part dels treballadors dels establiments són el que més indigna als visitants. Visitants que reiteradament manifesten que les estrelles que marca la classificació de l'hotel que van contractar no es corresponen amb el servei donat. «L'hotel és de tres estrelles però jo li donaria una», comenta una client anglesa, la mateixa que lamenta que «l'aigua del lavabo estava bruta i prendre's una dutxa era només possible per persones de menys de metre cinquanta».

Seguint amb temes de neteja, una altra clienta, sobre un hotel de la capital, diu que només arribar a l'habitació van veure que el terra «estava brut, com amb sorra, i hi havia un petit bitxo. Ens vam haver de dutxar tots els dies amb xancles, per si de cas». Una altra opinió també es refereix al lavabo: «Era un desastre total, vell, sense ventilació, la banyera estava embussada».

Hi ha altres queixes sobre netedat, com les que lamenten les «taques a la moqueta», la «brutícia darrere els radiadors», els «llençols que no es canvien en tota la setmana» i fins i tot «un somier del llit supletori enganxat amb celofan».

Peix de procedència dubtosa

Les crítiques pel menjar són força variades, i van encaminades tant a parlar de l'esmorzar com del sopar. Un jove espanyol lamenta un «suc de taronja indigerible», un altre defineix els sucs com una barreja «d'aigua i sucre», o un «pa dur». I del sopar, més del mateix: «No sé qui és el cuiner ni el pressupost que maneja, però l'assortiment d'amanides era molt curt, el peix de dubtosa procedència i la pasta immenjable, i mira que és fàcil fer-la», es queixa un client d'un hotel d'Escaldes.

Un altre visitant, que en aquest cas va fer estada al Pas de la Casa, assegura que el sopar era «pèssim», on s'asseia «a tots els hostes junts i ens donaven plat únic». Vaja, com al menjador de les colònies infantils. O un altre que va haver de menjar «sopa de sobre amb pèl inclòs, embotit que no se sabia de quin color era, si blau, verdós...».

Aquest mateix client lamenta el tracte rebut per un dels cambrers del restaurant de l'hotel. «Et servia, després veies com es fumava una cigarreta darrera la barra i després sortia a acariciar un gos per posteriorment tallar el pa dels clients amb les mans».

El tracte rebut és un dels aspectes que genera més polèmica a la xarxa. «L'atenció va ser un desastre perquè els treballadors tenen més d'una funció», manifesta un client català, en relació a la sobreocupació d'alguns dels empleats. «El servei de cafeteria i el de recepció està atès per la mateixa persona, que evidentment no pot estar a dos llocs a la vegada, pel que toca esperar», manifesta un altre, que també es queixa pel mateix motiu. Però un dels casos més curiosos és el d'una parella que van ser rebuts per un conserge que anava «una mica alegre, i no va poder donar-nos informació sobre les hores del sopar i de l'esmorzar».

Nits sense calefacció

A més del menjar, la brutícia i el tracte, alguns dels hotels andorrans que proposen preus molt econòmics per captar l'atenció dels visitants opten per estalviar d'altres maneres, En energia, per exemple: «El pitjor va ser el fred que vam passar perquè tallen la calefacció tota la nit», lamenta una parella que es va allotjar a la capital. I no és l'únic. Un hotel d'Encamp mantenia la temperatura nocturna de les habitacions entre els 12 i els 14 graus. «Vam utilitzar mantes i la nostra roba, però no va servir de res», explica un dels seus clients.

D'altres mesures per economitzar costos és evitar reparacions, com el cas d'una família que al sortir de l'ascensor es va trobar amb «un cubell per recollir l'aigua que queia d'una gotera. I per cert, el cubell estava trencat», expliquen a la pàgina de reserves TripAdvisor.

Són valoracions negatives d'hotels generalment molt barats. I més d'un ha pres aquesta experiència com una lliçó moral. Per allò que diuen de el que és barat acaba sortint car. Possiblement en aquests casos tinguin raó. La mateixa parella que es queixava d'haver estar rebuts per un conserge amb unes copes de més conclouen al final de la seva valoració que «més val invertir una mica més de diners i estar bé». I el que es va trobar el somier cobert de celofan tira pel mateix camí: «No compensa el preu amb la mala qualitat de l'hotel». Possiblement a la propera tots s'ho pensin més.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT