PUBLICITAT

Un milió d'euros i 'escaig' per a un espectacle d'aigua, llum i so al Valira

  • Camp presenta la idea de crear, mitjantçant la instal·lació de fonts, un esdeveniment permanent
  • Turisme estudia dues zones i, «si tira endavant». el projecte podria estar acabat a finals d'any
L. F. M.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
El ministre de Turisme, Francesc Camp, ahir durant la presentació del projecte de l'espectacle d'aigua i llums al Riu Valira. Foto: ANA / M. T.

a Barcelona hi ha les Fonts de Montjuïc, i a Andorra hi podria haver les del Riu Valira l'hivern del 2014, si el projecte d'Andorra Turisme finalment tira endavant. Ahir el ministre de Turisme, Francesc Camp, després d'uns mesos d'intriga i critiques, va desvelar el motiu de la partida d'un milió d'euros del Pressupost per al 2014 reservada per a una «infraestructura turística» sense especificar.

Així doncs, la «infraestructura turística» consisteix en la instal·lació d'una o diverses fonts al Riu Valira, amb l'objectiu de crear un espectacle permanent s'aigua llum i so. El que realment va inspirar al ministre de Turisme Francesc Camp va ser l'espectacular show de la Dubai Fountain , situada al llac del Burj Dubai, de 275 metres de longitud i 6.600 focus i 50 vídeo projectors per il·luminar l'aigua. Les proporcions de les fonts d'Andorra no tindrien res a veure, però si el concepte: un espectacle de llums i colors permanent «aprofitant un actiu del país» i com a «complement» de l'experiència turística i de compres. Un espectacle nocturn, de curta durada i que es repeteixi cada hora, «adaptable segons els turistes que hi hagi al país i al cost».

EL COST I LA LOCALITZACIÓ / Les possibilitats són moltes (algunes d'elles es poden veure en el vídeo de la simulació que ha fet Andorra Turisme i que està enllaçat al codi QR): fonts parabòliques col·locades al llit del riu o enfoncant al lateral oposat, túnels dinàmics, fonts lineals, verticals, estàtiques que es podrien quedar durant el dia... Pel que fa al preu, Camp ja va dir ahir que «es tractaria d'un milió d'euros i escaig», tenint en compte que cada túnel d'aigua i cada font en línia poden costar uns 500.000 o 600.000 euros i la font estàtica fins a 150.000 euros. A més, «també cal tenir en compte el cost de manteniment i els necessaris canvis d'espectacle cada cert període de temps». El ministre de Turisme també va voler parlar ahir de la inversió necessària, «i tot i que un milió d'euros és una quantitat important, una gran infraestructura que atragués desenes de milers de turistes valdria molt més». Així doncs, «amb aquesta quantitat no es pot fer una gran infraestructura, sinó una inversió complementària», seguint la màxima d'Andorra Turisme d'apostar per una experiència de compra diferenciada.

Precisament per aquest motiu, una de les zones amb més possibilitats per la seva proximitat al nucli comercial és el tram de riu que va des del Novohotel a la Dama de Gel, passant per la Plaça de la Rotonda. L'altra zona que s'està estudiant és la de Caldea, des d'en front del termolúdic fins al Parc de la Mola. Segons Camp, no hi ha res tancat i s'estan analitzat les possibilitats de les dues.

Sobre que en pensarà la gent de la inversió d'un milió d'euros en aquesta infraestructura en una època de crisi com l'actual, Camp va recordar que «si Andorra vol ser competitiva s'ha d'invertir i innovar».

IMPACTE AMBIENTAL I CONCURS D'IDEES / ¿Quina possibilitat hi ha de que es tiri endavant el projecte» Segons Camp «el 50%; el concepte ens agrada, però queden coses importants per valorar». Entre elles, l'impacte ambiental que pot tenir ja que es tracta d'una zona habitada, com també l'afectació de les baixes temperatures – les fonts podrien funcionar amb escalfadors d'aigua – o del cabal del riu a la primavera.

A Andorra Turisme l'ha assessorat en la idea del projecte l'empresa d'enginyers espanyola GHESA, aquest assessorament no ha tingut cap cost segons va informar ahir el ministre. «El proper pas és fer un concurs d'idees en el qual les empreses hauran de presentar el seus projectes, juntament amb un pressupost i termini d'execució». L'objectiu de Turisme es poder dur a terme l'adjudicació durant el segon trimestre d'aquest 2014 i poder oferir ja l'esdeveniment als visitants l'hivern que ve.

SUPORT DEL GRUP DE DA / Si ja es coneixia el què es volia fer, ¿per què no es va explicar abans de presentar el Pressupost? De fet al grup parlamentari no se li va presentar el projecte fins el dimarts passat, dia en que aquest havia anunciat que donaria suport a l'esmena del grup mixt per treure el milió del Pressupost.

Camp va parlar ahir d'una qüestió de timing, en què s'esperava tenir tancat abans la idea per poder-la presentar. El ministre va admetre que no van calibrar bé l'abast de la decisió d'incloure el projecte al pressupost sense especificar-lo, i es va mostrar sorprès per la repercussió. El ministre va explicar que imprevistos com el fet d'haver de renegociar el contracte amb el Cirque du Soleil els va retardar els plans i va assumir la seva responsabilitat. Camp, però, va voler deixar clar que sempre hi ha hagut un projecte al darrera i que no li agrada «fer volar coloms».

Pel que fa a la decisió del grup parlamentari, Camp va dir que si decideixen donar suport a l'esmena «ho respectarem i ho entendrem», de totes maneres va afegir que sgui com sigui, «si es tira endavant tenim el compromís del grup parlamentari d'aprovar un crèdit extraordinari».

Altres projectes / Pel que fa als altres projectes que té damunt la taula Andorra Turisme, Camp va voler deixar clar ahir que la partida d'un milió d'euros per les fonts i l'espectacle de llums no afectarà els altres temes.

En referència a les negociacions amb Cirque du Soleil per l'espectacle de la temporada d'estiu, Camp va dir que ho sabrem «per bé o per mal» a mitjans de gener.

Finalment, el ministre Camp va parlar d'un altre projecte que està sobre la taula: «l'altre espectacle que estem valorant fa referència a la il·luminació d'edificis a través de projeccions audiovisuals». Camp, però, no va voler aprofundir en el projecte ja que «per aquest any serà difícil valorar-ho».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT