PUBLICITAT

Empreses hoteleres i d'alimentació dels EUA s'interessen per Andorra

  • L'ambaixador dels Estats Units considera que el Principat s'ha de fixar en el model turístic d'Aspen
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Costos en l'entrevista amb aquest diari a l'Andorra Park Hotel, la setmana passada Foto: ÀLEX LARA

Hi ha un important grup d'empreses dels Estats Units interessades en invertir a Andorra, i «confiem que es puguin concretar acords els propers mesos». Així ho va assegurar l'ambaixador dels EUA a Andorra, James Costos, durant una entrevista mantinguda amb EL PERIÒDIC. Costos va assegurar que la nova estructura i model econòmic del Principat fa que s'hagi convertit en «més atractiva» per a la inversió econòmica, també la de procedència nord-americana. Concretament, l'interès per Andorra de l'altra banda de l'oceà procedeix de tres sectors: el del comerç, el de l'alimentació (menjar i begudes), i el del turisme, en especial l'hoteleria, segons va assegurar l'ambaixador nord-americà. A més, es tracta d'empreses potents, va afegir.

És el propi Costos, dins la seva missió diplomàtica, qui s'està encarregant de la tasca de fer d'enllaç entre l'empresari dels Estats Units i el Govern andorrà. «El meu rol és fer la introducció, demanar a les empreses americanes que inverteixin més enllà de les seves fronteres per ajudar-les a créixer. I a la vegada, ajudo a la creació de llocs de treball a tots dos països», va explicar. Amb tot, es va mostrar convençut que el treball fet el darrer mig any, des que va agafar el càrrec d'ambaixador, ja està donant els seus fruits.

Bona part d'aquesta bona feina feta durant el primer mig any al càrrec és fruit de les «relacions fortes» que hi ha actualment entre els EUA i el Principat. «Andorra és un company increïble per a nosaltres, és un bon company, sobretot en el tema de col·laborar econòmicament per portar empreses», va assegurar.

Emmirallar-se en el model d'aspen / En un altre ordre de coses, i analitzant el futur turístic del Principat, Costos va plantejar que caldria seguir el model de l'estació d'esquí d'Aspen, al centre de les muntanyes Rocoses dels Estats Units. A Aspen «l'economia turística es potencia els 12 mesos de l'any, perquè hi ha bones oportunitats per esquiar a l'hivern, però a l'estiu hi ha diferents opcions», com per exemple, va afegir l'ambaixador, relacionades amb la gastronomia o amb la música: «Es fan convencions de vi, de menjar en general, festivals de jazz, etc.». Costos va assegurar que Andorra té «una gran temporada d'esquí gràcies a les seves muntanyes, però també és molt atractiva a l'estiu», i és aquí on s'ha de treballar.

En aquest sentit, considera que l'arribada del Cirque du Soleil a terres andorranes ha estat una gran iniciativa turísticament parlant. Es tracta d'una empresa molt coneguda als Estats Units i funciona com a pol d'atracció de visitants d'aquest país. «Quan surten a l'estranger, si van a veure un espectacle que coneixen, o a comprar a botigues on van habitualment, tot els és més fàcil i familiar», va assegurar. Paral·lelament, portar el Cirque du Soleil fa que Andorra «sigui més coneguda» a nivell internacional».

D'altra banda, el diplomàtic va voler destacar que l'ha sorprès l'hospitalitat i amabilitat de l'andorrà davant dels turistes.

L'IRPF, en la direcció correcta / Costos, que va definir el model de copríncipat com a «interessant i únic» al món, no va voler entrar a valorar temes com la prohibició de l'avortament o del matrimoni entre parelles del mateix sexe (ell s'ha declarat públicament homosexual). Sí que va entrar a valorar, i de manera positiva, els passos que està fent Andorra en matèria fiscal. En relació a l'IRPF va assegurar que s'està avançant «en la bona direcció», així com també en la tasca de signar convenis de no doble imposició. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT