PUBLICITAT

Ld'A alerta que el nou model de transport sanitari perdrà qualitat

  • Liberals parla «d'improvisació alarmant» i qüestiona l'estalvi d'1 milió anunciat pel Govern
EL PERIÒDIC
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Els liberals Ferran Costa i Jordi Gallardo durant una roda de premsa recent. Foto: TONY LARA

Liberals d'Andorra va mostrar-se ahir molt crític amb la reestructuració del sistema de transport sanitari terrestre impulsat pels ministeris d'Interior i de Salut, assegurant que suposa «un pas enrere» i que en detriment, implica una «pèrdua de qualitat». En paral·lel, va lamentar el tracte rebut per part del Govern als tècnics de transport sanitari que fins ara assumien aquest servei, i que al voltant de la meitat seran acomiadats els propers dies. «El col·lectiu ha tingut coneixement de les afectacions en forma d'acomiadaments a través dels mitjans de comunicació, quan la manera més transparent i curosa pensem que hagués estat comunicar-los-ho personalment», van exposar.

Per afirmar que el nou model implica una pèrdua de qualitat, Ld'A van plantejar diversos motius. Per una banda, la diferència de formació entre els tècnics en ambulàncies i qui els rellevaran a partir d'ara: Bombers. Els primers han rebut «formacions internes del SAAS a més de la formació específica com a tècnics de transport sanitari», mentre que els segons «encara no disposen» d'aquesta formació.

En segon lloc, perquè el nou model «posa en risc l'equilibri avui assolit pel sistema, que permet que el cos de Bombers pugui dedicar-se a tasques de rescat, salvament i extincions d'incendis, mentre els tècnics en transport sanitari assumeixen el transport medicalitzat intern com passa majoritàriament a tots els països d'Europa», van manifestar. Uns situació que pot comportar que les casernes «no sempre puguin atendre les urgències més properes per la manca de recursos». Com a exemple, Liberals va posar l'incendi de dimarts a Encamp, en què tots els efectius de Bombers es van haver de desplaçar fins al càmping. «¿Qui hagués assumit les urgències medicalitzades internes en cas d'estar ja implantat el nou sistema?», van interpel·lar.

A més, «el retorn al model anterior representarà un major impacte per al servei de metges de supervisió medicalitzada», atès que, actualment, degut a la formació dels tècnics, els metges esperaven la primera anàlisi dels tècnics que valoraven, degut a la seva formació i aprenentatge juntament amb el SUM, la necessitat o no del desplaçament mèdic al lloc dels fets.

Amb tot, Ld'A considera que Bombers «no podrà assumir amb garanties el transport medicalitzat intern i alhora donar una cobertura immediata davant la coincidència de trasllats interns medicalitzats i intervencions de rescat i/o extinció d'incendis.

L'estalvi del milió de € és fals / A més a més, el partit polític va assegurar que el Govern menteix quan assegura que el nou model de transport sanitari implica un estalvi de vora un milió d'euros. Per una banda perquè el càlcul s'ha fet fa en base als números de l'exercici del 2012 i no del 2013, en què els costos van ser menors. «Veiem una clara intenció de condicionar l'opinió pública amb aquests balls de xifres», van denunciar. Per altra banda, perquè no s'ha tingut en compte els increments salarials que els efectius de bombers de l'especialitat sanitària hauran de percebre una vegada assumeixin el transport, ni tampoc la necessitat d'ampliar el parc d'ambulàncies, ja que amb dues no serà suficient, considera Ld'A i de fet, ja ho va alertar el director del cos, Joan Carles Recasens.

En resum, consideren que el Govern ha actuat amb una «improvisació alarmant» i que la reorganització del nou model difícilment es podrà implementar en un mes. És a dir, abans que finalitzi el contracte amb les empreses privades.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT