PUBLICITAT

Els tretze radars del país cacen un 76% més de conductors

  • Els andorrans han 'oblidat' el dispositiu de tram del túnel de Sant Antoni, que quadruplica les sancions
  • A més de les de velocitat, creixen les multes per no passar la ITV o per dur pneumàtics defectuosos
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Els conductors andorrans corren més que fa un any. I la Policia s'ha posat les piles. Aquesta conjunció d'elements ha fet que la xifra de vehicles que infringeixen diàriament el Codi de Circulació hagi escalat d'una manera vertiginosa durant aquest primer mig any del 2014, si el comparem amb el mateix període de l'any anterior. En només sis mesos s'han imposat 4.334 multes, 1.752 més que l'any passat, en què se'n van posar 1.801. L'increment és del 67%. I es deu sobretot a l'augment de fitipaldis caçats pels radars distribuïts pel país per conduir per sobre de la velocitat permesa.

Si al 2013 es van imposar 1.801 sancions de radar, aquest 2014 han estat 3.176. L'augment és del 76%. I la culpa d'aquest increment tan pronunciat la té bàsicament el radar de tram instal·lat als túnels de Sant Antoni de la Massana, en sentit nord. Sí, radar de tram. Sembla que els conductors andorrans han oblidat que allà, entre la sortida del túnel del Pont Pla i la rotonda dels Dos Valires, segueix havent-hi un dispositiu de control malgrat que ja visualment no es pugui detectar, perquè calcula la velocitat mitjana des del punt inicial fins al final. Si no, no s'explica com s'ha passat de 337 multes del 2013, a les 1.593 del 2014. «La velocitat màxima permesa no ha variat, segueix sent de 60 quilòmetres l'hora», van exposar ahir des de la Policia, que també opta per la teoria de l'oblit.

Un altre radar que creix de manera considerable és el del túnel dels Dos Valires, tant en sentit Massana com en sentit Encamp. I també és de tram. Augmenta gairebé un 50% en els dos casos, passant de les 200 sancions a les 300 sancions. I pel que fa al tercer de tram, el del Pont Pla, es manté estable. Cinquanta multes en sentit sud i 30 en sentit nord.

Després n'hi ha d'altres que, possiblement perquè els conductors ja els tenen ben estudiats, baixen en nombre total de conductors caçats. Per exemple, el que hi ha ubicat davant del centre comercial Punt de Trobada, només entrar al país venint d'Espanya. Només 18 vehicles ha detectat el dispositiu, pels 48 de fa un any. El de la CG2 a l'alçada de l'edifici central de la Policia també ha deixat de sorprendre: 115 infraccions el 2013, per 74 el primer semestre d'aquest 2014. I el de la Bartra, a Encamp, és també dels que veu reduït el seu volum d'activitat, de 243 a 203.

En total a Andorra hi ha 13 radars. D'aquests, un d'ells és mòbil i es va situant en diferents indrets segons necessitats puntuals de trànsit o accions concretes que vulguin fer els agents de Policia. Segons es desprèn de les xifres facilitades pel Cos, aquest primer semestre del 2014 el dispositiu mòbil s'ha situat en zones on es corre més. O ha quedat més amagat. Durant el primer mig any del 2013 van ser 43 sancions. Ara n'han estat 348.

Finalment, hi ha un radar que s'estrena aquest 2014, el de la CG2 a l'alçada de l'edifici de FEDA. Durant el primer mig any s'ha activat davant el pas de 17 conductors.

CÓRRER I NO PASSAR L'ITV / De totes les sancions relacionades amb infraccions al Codi de Circulació, les per excés de velocitat són, de molt, les més nombroses. Representen el 73% del total acumulat aquests primers sis mesos d'any. Les segones sancions més imposades són per no disposar del distintiu en vigor d'inspecció tècnica de vehicles, és a dir, l'ITV. A més a més, es tracta d'una sanció que s'ha duplicat aquest any, arribant a les 320 en total.

La tercera multa més repetida a les carreteres andorranes és per no disposar d'una pòlissa d'assegurances en vigor, i la quarta per circular sense el cinturó de seguretat posat. En tots casos s'aprecien repunts si es compara amb fa un any, deixant clar que la Policia ha intensificat els controls rutinaris en aquest sentit.

Dins aquests controls també s'ha pogut identificar 15 persones que circulaven amb els pneumàtics en mal estat, 37 per conduir un vehicle amb matrícula andorrana i amb permís de conduir estranger sent resident, 49 per no dur a sobre cap carnet de conduir i tres per no portar els miralls retrovisors exigits per llei.

Menys avançaments incorrectes / A l'altra cara de la moneda, hi ha una sèrie d'infraccions imposades on s'ha notat una davallada. Per exemple, s'han multat menys avançaments incorrectes (19, per 33 del 2013) i menys conductors no han respectat els senyals prohibitius o d'obligació.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT