PUBLICITAT

Sant Julià de Lòria

Més enllà del centre Meritxell

Els estudiants d’infermeria del Principat aposten per fer les pràctiques a centres estrangers

Per ESTEFANIA GRACIA

Taller de mobilització de pacients a la Universitat d’Andorra pels estudiants d’infermeria.
Taller de mobilització de pacients a la Universitat d’Andorra pels estudiants d’infermeria. | TONY LARA
La Universitat d’Andorra (UDA) va oferir ahir una taula rodona que donava l’inici als actes del dia per cel·lebrar la Diada d’infermeria 2015. Sota el títol ‘Experiències acadèmiques dels alumnes de l’escola universitària d’infermeria’, diversos estudiants de la universitat van explicar les seves vivències durant les pràctiques del tercer curs del bàtxelor en aquesta titulació. 
Tots els exponents van coincidir en recomanar de fer les pràctiques a centres i hospitals fora d’Andorra. Doncs «tot i que és important conèixer el sistema d’aquí i treballar en l’hospital del nostre país» també «és molt enriquidor conèixer altres centres i tècniques dels països veïns com Espanya i França» comentava una alumna de tercer que va fer les pràctiques a l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida. A més, la mateixa alumna comentava que «Andorra, demogràficament, té certes limitacions en el camp mèdic, dons l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell és relativament petit si el comparem amb centres de tercer nivell», per tant, «és important veure altres mons, ja que et fa créixer tan professional com personalment». 
Un altre alumne del bàtxelor en infermeria de la UDA, que va fer les pràctiques al Consorci Sanitari de Terrassa, va comentar que l’experiència li va servir per «treballar molt més en equip, doncs al ser un hospital més gran, estàs en més àrees i toques més camps». A més «adquireixes més responsabilitats, i això et fa créixer molt com a professional».  La majoria dels alumnes que van presentar les seves experiències en les pràctiques fora d’Andorra, van coincidir en que «una de les tasques més gratificants és veure que el que t’han ensenyat durant els tres anys a la UDA, veritablement és aplicable a la vida laboral, doncs el programa que ens imparteixen a la universitat, és totalment aplicable als diferents departaments dels centres on hem anat». 
A més, una alumna que va realitzar les pràctiques al centre francés de psiquiatria Osséja, destaca que l’idioma «no és un impediment, doncs tot i que jo ja sabia parlar francés, altres companys que no el dominaven tant, van ser rapidament ajudats pels treballadors del centre, de manera que de seguida van estar al dia amb l’idioma, doncs hi havia molta comprensió en aquest aspecte» a més «és important adquirir pluralitat, tant de coneixements d’infermeria com d’idiomes». Per la seva banda, una professora del bàtxelor en infermeria, va assegurar que tots els centres que han acollit alumnes d’Andorra «estan encantats amb la tasca que hi han desenvolupat, a més, ens diuen que van molt preparats i amb moltes ganes de seguir aprenent». 
 
Pràctiques amb la gent gran / D’altra banda, durant el matí d’exposicions, també es van presentar diverses activitats per a gent gran que els alumnes del bàtxelor d’infermeria de la UDA havien desenvolupat durant el seu tercer any de titulació. Com a novetat per aquest curs, els alumnes van poder aplicar aquestes activitats a les pràctiques reals en centres sociosanitaris com el CEDRE, on van tenir l’oportunitat de posar en pràctica els jocs i materials que havien realitzat. Una d’aquestes activitats consistia en una capsa tancada, on els avis havien d’introduir la mà i endevinar que hi havia a dins, a més, estava acompanyada per una imatge, d’aquesta manera, els participants havien d’esmentar també un record que tingués a veure amb el material de dins de la caixa, «per exemple, si hi havia un tomàquet, doncs un avi podia explicar que anys enrera havia tingut un hort o havia treballat amb les hortalisses», va comentar l’alumna de tercer que havia desenvolupat el projecte. 
Així doncs, les diferents activitats volien treballar la motricitat, la memòria, la reminiscència, la mobilitat o la psicomotricitat, entre d’altres. A més «de divertir-los, fomentar el respecte, la comunicació i la interacció entre ells, també és important motivar tot el grup i fer que a l’hora treballin aspectes de la seva vida quotidiana» va comentar una alumna que va desenvolupar la seva activitat en les pràctiques al CEDRE. 
 
Projecte Estima’m be/ A més, durant el matí d’ahir, a la mateixa Universitat, es va presentar la iniciativa ‘Estima’m bé’, un projecte de prevenció de la discriminació de gènere destinat a promoure unes relacions afectives sanes i igualitàries entre els joves. «A Estima’m bé, incidim en l’educació emocional i la prevenció de conductes abusives per tal de contribuir en l’establiment de relacions sanes basades en el respecte, la llibertat i la igualtat; així com el desenvolupament d’un esperit crític vers la desigualtat de gènere i les seves múltiples manifestacions en el nostre dia a dia» va comentar una de les tres creadores del projecte. H
PUBLICITAT
PUBLICITAT