PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Un col·lectiu ciutadà demanarà al Govern més seguretat vial

La intenció és que les institucions siguin sensibles al problema

Per Rafa Mora

Un ciclista observa el trànsit aturat de pujada cap al Principat, durant el passat pont de la Puríssima.
Un ciclista observa el trànsit aturat de pujada cap al Principat, durant el passat pont de la Puríssima. | Tony Lara
Cada vegada hi ha més gent que visita Andorra buscant les muntanyes per practicar esport, i quan es tracta de bicicletes, que és una de les apostes d’Andorra Turisme, aquest fet implica que el trànsit fins els cims s’ha de fer per les carreteres generals. Els perills que els practicants d’aquest esport tenen és un dels neguits d’un col·lectiu de ciutadans que, sense voler formar cap associació formal, sí que es reuneix per debatre possibilitats de millores en termes de seguretat vial per a, després, demanar al Govern que en prengui alguna en consideració.
 
Claude Benet és un dels impulsors. Qui fou ministre de Turisme i Comerç a l’època de Jaume Bartumeu com a cap de Govern, va impulsar en el seu moment tota la senyalització que marca quilòmetre a quilòmetre les dades de cada port d’Andorra. També és coneguda la seva estima pel món de la bicicleta, de la qual n’és practicant periòdic, i habitualment en les xarxes socials venia denunciant diferents accions poc correctes tant de vehicles a motor, com a vegades dels mateixos ciclistes. «Es tracta d’educar», assegura Benet, que és conscient que molts conductors tenen una visió negativa envers els ciclistes «perquè moltes vegades se salten els semàfors» o no compleixen amb les normes. «Hem de ser molt curosos», afirma exposant que els ciclistes han de complir també amb les normes. 
 
Ara, després d’algunes converses i molt de debat, un seguit de persones vinculades a aquesta pràctica esportiva (i turística) de la bicicleta, es reuniran almenys una vegada al més per exposar possibles propostes als «estaments públics» perquè «les tinguin en consideració». 
«Esperem que això es converteixi en una bola de neu», manifesta Benet, que fa de portaveu del grup de persones en què hi ha polítics, periodistes, economistes i d’altres. És un grup petit, però disposat a fer-se veure i fer-se escoltar pels comuns i en especial pel Govern, que és qui mana en qüestió de carreteres. Demanaran, en definitiva, millors carrils bici, implantació de polítiques de promoció de l’ús d’aquest aparell, accions de conscienciació, o actuacions concretes en alguns punts que es poden considerar «negres». Tot per intentar que el ciclista se senti segur, però que el conductor no es vegi molestat «pels milers de ciclistes», assegura Benet, que cada cap de setmana surten a roda una mica.
 
Seguretat també per als vianants / No només es tractaran en aquestes reunions sobre els problemes dels ciclistes, sinó que hi haurà un apartat dedicat a explicar els problemes del vianant habitual que camina pels pobles del Principat. Un dels impulsors d’aquest punt és Ferran Goya, que en repetides ocasions ha mostrat la seva crítica cap a algunes actituds que fan més difícil la vida del passejador.


L’aposta d’Andorra Turisme pel cicloturisme ha esdevingut en un augment de ciclistes

Andorra Turisme va iniciar fa uns anys una campanya seriosa envers del ciclisme. La Volta a Catalunya, la Vuelta a Espanya i ara tornarà el Tour de França. Aquestes han estat les apostes d’un ciclisme professional, però també l’esport de les dues rodes ha aconseguit atraure milers de persones mitjançant el turisme, o l’anomenat en aquest cas cicloturisme. Aquest dóna diners, perquè suposa una injecció en hotels, restauració i botigues, que es bolquen cada vegada més per donar un servei adequat a aquest tipus de client. D’exemples n’hi ha amb la marxa cicloturista Volta als Ports, un referent al Principat que ha vist com li ha sortit un competidor, la Purito, que de la mà de Joaquim Rodríguez, el ciclista professional del Katusha que resideix a Andorra, va aconseguir portar més de mil persones. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT