PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

La falta d’espònsors afecta els programes dels pilots nacionals

El Campionat de Catalunya de muntanya comptarà amb una important presència andorrana

Per JOAN JOSEP BLASCO

Salt de Joan Carchat en un canvi de rasant al Ral·li d’Alemanya de l’any passat.
Salt de Joan Carchat en un canvi de rasant al Ral·li d’Alemanya de l’any passat. | ACSM
Els índex econòmics mostren que la situació mundial en els darrers mesos està millorant, però en el dia a dia de la gent no és tant evident. Les empreses encara són en molts casos reticents a l’hora de realitzar inversions en forma de patrocinis. I amb aquesta problemàtica encara han de conviure federacions, clubs, equips i esportistes. El món del motor per les seves particularitats per l’adquisició, el manteniment i la logística de les màquines fa que hagi de comptar amb pressupostos elevats. Aquesta és època en què escuderies i pilots tracten encara de tancar programes. I els andorrans fan mans i mànigues fer poder competir aquesta temporada.
 
Un cas evident d’aquesta situació és Joan Carchat. L’any passat va participar al Mundial. La seva intenció era continuar-hi, però per temes econòmics no podrà fer-ho. «El Mundial està del tot descartat», afirma el mateix Carchat, que prova d’assolir el suport per poder ser al Campionat d’Espanya de ral·lis d’asfalt. Però segueix trobant-se amb la mateixa problemàtica. «Estem mirant de sortir al Nacional, però no sabem ni amb quin cotxe ni res», tot i que continua integrat a l’equip ACSM. El que és segur és que no prendrà part  a les dues primeres cites del calendari, el Ral·li Illes Canàries (11-12 de març) i el d’Adeje (18-19 de març). El desplaçament a les dues proves insulars suposa una despesa que alguns equips no assumeixen i s’hi absenten.
 
Però el somni de tornar al Mundial no l’abandona. «Es tracta de fer un pas enrera un any i en aquest temps trobar un espònsor gran per poder tornar l’any vinent. El més important és no parar de córrer. La qüestió primordial és sortir i no de deixar de competir, sigui on sigui». No desisteix, però és conscient que «és complicat perquè tot val molts diners». El suport que té d’ACSM el valora, ja que «si hagués de buscar-ho jo sol, sense un equip al darrera que em dóna suport, seria tot molt més complicat». Seguirà intentar-ho, però «és una llàstima que no se li pugui donar continuïtat perquè l’any passat tots vam fer un esforç molt gran i la temporada va ser molt bona». A més de provar-ho a través dels patrocinadors, continua mantenint la campanya de micromecenatge que el curs passat va funcionar-li.
 
Un que ha hagut de rebaixar expectatives és Marcel Besolí. En un inici tenia plantejat realitzar vuit curses del Campionat de Catalunya de ral·lis, a més del Catalunya-Costa Daurada del Mundial i una prova a França. Però la realitat de no poder comptar amb el pressupost necessari per la manca de grans patrocinadors fa que «de moment no tingui res plantejat. Ho tinc tot parat». Tot dependrà del que pugui reunir: «La prova del Mundial és clar que la vull fer i potser dues de Catalunya». Les limitacions econòmiques amb les que es troba provoca que aquest «sigui un any de transició i treballar de cara al 2017 per poder tenir un calendari més ambiciós», com el que volia afrontar aquesta temporada. «Tot és molt car. Els pressupostos són molt alts com per posar els diners un mateix», admet. Treballa també de cara a l’hivern i la seva participació a les GSeries, on «sí que és un pressupost assumible a dia d’avui». Aquest any va competir en el Programa de Joves Pilots de l’Automòbil Club d’Andorra (ACA), el que sumat al Volant RACC que va realitzar la campanya passada fa que «porti sense parar tot un any. Es tracta sobretot de no perdre el ritme de competició».
 
Al Campionat de Catalunya de muntanya hi haurà varis pilots andorrans. Gerard de la Casa, que compta amb un bon grapat de títols a l’especialitat, hi serà de nou, igual que Lluís Bigordà, que competirà al volant d’un CM. Actualment està tractant de tancar el pressupost.  «Tinc ganes de poder fer-lo tot sencer i assolir bons resultats», indica Bigordà, que al llarg del calendari confia en «anar a més». Aquesta especialitat li permet competir, perquè  «no necessito un pressupost tant gran com en d’altres campionats. Tinc la sort que hi ha uns espònsors que fa anys que em donen el seu suport. Amb aquests no hi ha prou i n’he de buscar d’altres, però em donen confiança per poder-ho fer». La tasca d’aconseguir patrocinadors és precisament la més feixuga: «És el més pesat. Cada any és el mateix, però és part de la feina que ha de fer un pilot per poder competir».
 
Un altres que hi seran presents són Edgar Montellà i Íngrid Rossell, tots dos del programa de formació de l’ACA. El pilot canvia el Seat León per un CM. El canvi «serà molt gran però cal fer-ho per seguir progressant. Comencem dins de tres setmanes i m’agradaria fer alguna prova abans de disputar la primera pujada vàlida per al campionat. Veurem com ho organitzem», indica Montellà. Per la seva part, Rossell es marca continuar progressant la conducció: «El meu objectiu principal serà seguir aprenent». Un company seu amb els que compartien el The Duelo, Jaume Jou, tracta de confirmar alguna cursa: «M’agradaria poder disputar alguna prova de muntanya i algun ral·li de terra per veure en quina disciplina em trobo més còmode. Tinc l’esperança que la meva situació a un any vista haurà millorat professionalment, llavors l’opció de competir serà possible».  Al Català de muntanya també hi haurà altres representants nacionals.
La situació d’altres pilots és ben diferent. Albert Llovera, després de la seva participació al Dakar, valora diferents alternatives, amb l’objectiu de tornar al raid Sud-americà l’any vinent. Però no té res tancat. Entre les possibles opcions hi ha el Campionat del Món de rallycross. Joan i Amàlia Vinyes continuen recuperant-se de les seves respectives lesions i no tenen data de tornada. El pilot va quedar-se tota la temporada passada en blanc i confia poder tornar aquest 2016, al volant del Suzuki Swift. El Campionat d’Espanya de ral·lis d’asfalt és on vol seguir competint. A més que sempre té la possibilitat de participar en alguna prova en circuit, igual que la seva germana.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT