PUBLICITAT

Andorra la Vella

El 35% de les queixes al Raonador són pel tracte dels funcionaris

Un any més, les reclamacions més freqüents estan relacionades amb el funcionament de la CASS

Per LÍDIA RAVENTÓS

El Raonador del Ciutadà, Josep Rodríguez, ahir al Consell General.
El Raonador del Ciutadà, Josep Rodríguez, ahir al Consell General. | EMILIO PRENAS
El 35% del nombre total d’expedients que gestiona el Raonador del Ciutadà són sobre queixes pel tracte rebut dels funcionaris. Així ho va comunicar ahir el mateix Raonador, Josep Rodríguez, en la presentació de l’informe anyal del 2015 on va constatar que, malgrat l’elevat percentatge, no té coneixement que s’hagi obert un expedient a cap funcionari. «Simplement sé que prendran les mesures adients però no tenim constància de cap expedient ni que els hagin cridat l’atenció», va exposar. De fet, el Raonador va apuntar que «contem les persones que vénen a nosaltres» però, va agregar, «segur que n’hi haurà més, és lògic».

D’altra banda, Rodríguez també va manifestar que, un any més, les queixes més freqüents (el 27%) es concentren al voltant de la CASS. En aquest sentit, va lamentar que part d’aquest 27% de reclamacions segueixin sent per problemes amb l’atenció al ciutadà.

Problemes amb la CASS/ A part de les queixes relacionades amb l’atenció dels treballadors de la CASS, Josep Rodríguez també va qualificar de «sorprenent» que el pacient hagi de pagar una part de les despeses del metge quan volen una avaluació diferent de la feta per l’organisme. És a dir, actualment si una persona no està conforme amb el dictamen de la CASS té l’opció d’acudir a tres metges nomenats pel Govern per sol·licitar un nou informe. Si ho fa però, ha de pagar part de les despeses d’aquesta nova visita. «Creiem que hem de tenir en compte que la salut de les persones ha d’ésser més important que una cotització», va sentenciar.

D’altra banda però, Rodíguez va fer una valoració positiva del nou consell d’administració de la Seguretat Social. «Al menys sembla que la nova administració té interès en què la CASS funcioni», va subjectar. I va aclarir que «de moment hi ha una bona predisposició per solucionar els problemes que dia rere dia s’estan produint».

Agreujament dels casos el 2016/ El Raonador del Ciutadà va apuntar que l’any 2015 es van tramitar 302 expedients, un nombre similar a l’any anterior. Malgrat això, Rodríguez va explicar que els casos dels últims 12 mesos van ser menys greus dels que s’havien registrat els darrers anys. Amb tot però, sembla que el començament d’aquest any 2016 demostra que «malauradament» aquesta tendència a la millora s’ha revertit. Segons va destacar Rodríguez, els primers mesos de l’any mostren un nou increment de la gravetat dels casos rebuts, especialment arran de persones amb problemes d’atur. En aquest sentit, el Raonador va recalcar que la crisi econòmica encara té conseqüències importants al Principat i va augurar que «suposo que en el moment en què acabi la fase dels temporers tindrem una altra fase de reclamacions, de queixes i de persones que necessiten l’assistència social d’una manera o d’una altra».

Per la seva banda, la presidenta de la comissió i consellera general de Demòcrates per Andorra (DA), Sofia Garrallà, va declarar que «caldrà veure quina és l’evolució» d’aquestes primeres dades per «extreure’n conclusions» a finals d’any i veure si realment la situació econòmica i social del país ha millorat o no.

Reiteració de temes/ Tant el mateix Raonador com les conselleres de l’oposició presents a la comissió van posar de manifest la seva preocupació per la reiteració de temes en les queixes rebudes, fent referència no només a les dificultats amb tot allò que té a veure amb la CASS, sinó també amb altres temes com l’habitatge.
Per tal de solucionar les reclamacions que tenen a veure amb el lloguer d’immobles, el Raonador del Ciutadà va reiterar la seva demanda de crear un contracte de lloguer genèric que eviti les males praxis o els possibles fraus. D’aquesta manera, es vol aconseguir prevenir abusos que s’estan duent a terme, per exemple, amb les factures de la calefacció, tal i com va posar en relleu Rodríguez.

Una altra qüestió que va anunciar el Raonador va ser el fet que hi ha administracions, referint-se sobretot als comuns, que encara els costa col·laborar amb la institució i amb les quals «cal que els hi recordem que tenen l’obligació de fer-ho». 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT