PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

França incrementa els mitjans per netejar els accessos en cas de neu

El país veí disposarà de més efectius humans i mecànics per garantir la connexió viària amb Andorra

Per ESTEFANIA GRACIA RUIZ

Taula de gestió del trànsit celebrada ahir per fixar els dispositius d’actuació de cara a aquest hivern.
Taula de gestió del trànsit celebrada ahir per fixar els dispositius d’actuació de cara a aquest hivern. | SFGA / C. ESTEVE
França ha incrementat «els mitjans humans i mecànics» destinats a la treta de neu de les carreteres per garantir que els accessos amb el Principat puguin estar nets i oberts a la circulació el més ràpidament possible en cas de fortes nevades.
 
Segons va destacar ahir el cap de l’àrea de Mobilitat, Jaume Bonell, en vista que es preveu que aquest hivern serà «més fred i humit que de costum», el país veí ha preparat un «dispositiu d’actuació força ambiciós i amb un protocol molt interessant per poder gestionar les grans nevades en millors condicions». 
Tot i haver-hi aquest increment d’efectius, Bonell va destacar que les carreteres d’accés entre França i Andorra continuaran estan en les mateixes condicions, «ja que com va anunciar el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, les millores en els corredors d’allaus no s’iniciaran fins a la propera primavera». 
 
Dispositiu del Principat / Bonell va fer aquestes declaracions un cop finalitzada la taula de gestió del trànsit que va tenir lloc ahir a l’edifici administratiu de la Policia. Durant dita trobada, es van fixar els dispositius especials per aquesta temporada d’hivern (2017-2018) amb l’objectiu d’«augmentar la fluïdesa del trànsit en hores punta, coordinar els efectius de trànsit disponibles i informar de manera permanent de l’estat del trànsit», va destacar Bonell. 
 
En funció d’unes o altres dates es posaran en marxa diferents dispositius. En aquest sentit, Bonell va remarcar que en total es comptarà amb més de 200 efectius (del servei de circulació comunal, la Policia, el COEX, Protecció Civil, el SUM i el mateix departament de Mobilitat) i que les primeres actuacions es faran durant el pont de la Puríssima, seguit de Nadal i les 11 setmanes de temporada d’esquí restants. 
 
Tanmateix, per garantir la neteja de carreteres, Mobilitat comptarà amb 45 maquinàries llevaneu (entre saladores, turbines, etcètera) i un pla d’actuació definit, ja que segons va destacar Bonell, «primer es donarà prioritat a les carreteres d’àmbit general [pel que fa a la neteja i treta de neu] i després ja es ramificarà poc a poc cap a les carreteres secundàries». Amb tot, el cap de l’àrea va assegurar que Andorra «porta molt bé» tot el que és la gestió de neteja i actuació en cas de neu. 
 
Els punts conflictius / Malgrat que s’actuarà en tota la xarxa viària, es posarà una atenció especial en alguns punts conflictius del país. Segons va especificar el Govern, dits punts negres es divideixen en tres zones de la vall andorrana. A la Vall del sud (CG1) es troben la rotonda del PK0, la rotonda de la Margineda, la travessia de Sant Julià de Lòria i la frontera hispanoandorrana. A la Vall d’Orient (CG2), els punts crítics són la travessia de Soldeu i de Canillo, els aparcaments del Tarter, la rotonda del Funicamp i la frontera francoandorrana. Finalment, a la Vall del Nord (CG3, CG4, i CG5) les zones conflictives són la rotonda de la Dama de Gel, la zona del Prat del Colat, la travessia de La Massana i els Carrers Valira i Unió.
 
A més, entre les mesures complementàries previstes per tal d’augmentar la fluïdesa del trànsit en hores punta, es crearà un doble carril de trànsit a la CG1, en sentit sud, sempre que sigui necessari. 
 
Sancions / Una altra línia que segueixen els dispositius de gestió del trànsit és la prevenció i conscienciació de la població. Al respecte, Bonell va destacar que des dels agents implicats sempre s’intenta «defugir una mica del tema de les sancions i s’aposta més per fer pedagogia». Tot i això, «és cert que cada hivern s’han posat sancions, perquè quan tens un col·lapse de trànsit per culpa d’algú que no porta els equipaments adients, cal actuar». Per aquest fet, «procurem que els ciutadans siguin conscients que si tots anem equipats, tots podrem desplaçar-nos amb seguretat, tant per nosaltres mateixos com per als altres», va remarcar Bonell. 
 
Els conductors tindran l’obligació de fer ús dels equipaments especials de l’1 de novembre fins el 15 de maig. I l’estat de les vies i la neu s’indicarà a través de diferents colors: el verd (comença a nevar), el groc (hi ha neu a la carretera), el vermell (la carretera està coberta de neu) i el negre (la carretera és intransitable). 
 
Finalment, Bonell va destacar que per primera vegada, es comptarà amb «la forta implicació» de la ràdio i la televisió per difondre el missatge a la població en cas de nevades. 


418.000 entrades pel pont i nadal

El primer dispositiu de gestió del trànsit es posarà en marxa per la festivitat de la Immaculada i el pont amb motiu de la Constitució espanyola. La previsió d’entrada de vehicles per aquestes dues dates és de més de 157.000, la majoria de visitants s’espera que entrin per la frontera hispanoandorrana (uns 114.500), mentre que per la frontera francoandorrana es preveu l’arribada d’uns 43.000 vehicles. 
 
El segon dispositiu important previst serà per les festes de Nadal, Cap d’Any i Reis. Per aquestes dates, el departmaent de Mobilitat preveu l’entrada de més de 261.000 vehicles, uns 190.000 per la frontera de Sant Julià de Lòria i uns 70.000 per la frontera del Pas de la Casa. 
 
La mobilització d’efectius també es posarà en marxa cada cap de setmana de la temporada d’esquí, en total 11, i finalitzarà per Setmana Santa. En relació a aquest període, Mobilitat recorda que l’hivern passat (2016-2017) van entrar al país 1.742.497 vehicles. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT