PUBLICITAT

Andorra La Vella

L’A reobre els seus dubtes sobre l’adjudicació directa a Spai

La CASS assigna el manteniment del seu programari a una companyia que no és la ‘partenaire exclusif’

Per Victoria Gómez Pérez

Ferran Costa
Ferran Costa | MARICEL BLANCH

El Grup Parlamentari Liberal reobre els seus dubtes sobre l’adjudicació directa del passat mes de gener a l’empresa SPAI, vinculada a la família directa del cap de Govern, per valor de 100.000 euros. Un capítol del qual els liberals pensaven «ja havíem passat pàgina». Segons ha explicat aquest matí en una roda de premsa el conseller Ferran Costa, L’A portarà al plenari del Consell General les «incongruències i contradiccions» del Govern en les adjudicacions de manteniment informàtic de programari i maquinari d’IBM. La pregunta que ha formulat Costa ve motivada per l’adjudicació a l’empresa Andorsoft del manteniment informàtic d’aquest any per part de la CASS. La partida, de 60.876 euros, tal com publica el BOPA, s’ha adjudicat de forma directa i amb caràcter d’urgència, el què posa en entredit la versió de l’Executiu respecte a una adjudicació anterior a SPAI. Aleshores, la ministra de Funció Pública, Eva Descarrega, va justificar que aquesta empresa és partenaire exclusif d’IBM per a Andorra i va assegurar en el ple del 15 de març que «el Govern ha de passar per aquests proveïdors [...] és una exigència de la pròpia empresa mare, en aquest cas, IBM». Una exigència, segons els liberals, que no se sosté si ara la CASS ha adjudicat el seu manteniment i programari informàtic a una altra companyia. 

 

Especulacions

A més, en la documentació aportada el mes de març per l’Executiu hi havia una carta d’IBM France, amb data del diumenge 7 de gener de 2018, certificant a «SPAI com a partenaire exclusif per a la prestació d’aquests serveis específics de manteniment dels equips d’IBM» de l’administració del Principat. Tot i que Costa va fer èmfasi en el fet que la carta fos signada en diumenge, va considerar que fer especulacions «és molt arriscat». La seva obligació, va dir, és posar sobre la taula les «incongruències manifestes» del procés, sense afirmar allò que «no podem provar». Així i tot, a parer dels liberals, la parapública també hauria d’haver adjudicat els seus treballs a SPAI i com no ha estat així, el tema s’ha de reobrir. «La nostra obligació és fer que el Govern justifiqui les irregularitats», va indicar Costa.

 

«Fets clars»

Amb tot, Costa considera que «són evidents les contradiccions en les adjudicacions» i des del seu punt de vista «mostren una falta de credibilitat total i absoluta» per part del Govern. El conseller va dir no comprendre com una feina que només hauria de poder fer un associat exclusiu del Govern l’ha realitzat una altra empresa i va ironitzar sobre una possible propera carta oficial que informi que «SPAI deixa de ser un partenaire exclusif i passa a ser un partenaire privilégié». 
Costa també es va mostrar sorprès, «en negatiu», de què la fiscalia «no sàpiga destacar els fets», segons ell «més que clars», i va assegurar que «la nostra voluntat és ser rigorosos amb la feina per a la qual la ciutadania ens ha elegit, que és l’impuls i el control a l’acció del Govern». Malgrat que el conseller va reiterar que el tema «desafia tot sentit comú i tota lògica» i no es pot «faltar a la veritat» en aspectes tan sensibles, ara per ara, el grup liberal no es planteja prendre accions judicials. «Imaginem que avui arriba un dossier d’IBM dient que ara hi ha 38 partenaires privilégie al país...», va aventurar.

 

La resposta, al setembre

La pregunta oral de Costa, registrada ahir a la Sindicatura, demanarà, doncs, que l’Executiu justifiqui aquesta adjudicació directa per part de la CASS a una empresa no partenaire exclusif, tot i que la resposta no se sabrà fins després de l’estiu, quan el Consell General reprengui les sessions de control al Govern. «L’únic que pretenem és que les coses es facin bé i que la gestió dels cabals públics es realitzin de manera cristal·lina», va concloure el conseller liberal. 

 

 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT