PUBLICITAT

La Massana

Una empresa de Suïssa farà el cable per al telecadira del Cubil

EMAP confia que a partir del dia 19 es podran començar les tasques de reparació del giny

Per Meritxell Prat

Tècnics fent tasques de control al telecadira de la Basera d'Arcalís.
Tècnics fent tasques de control al telecadira de la Basera d'Arcalís. | Xavier Pujol

L’empresa suïssa Fatzer AG serà l’encarregada de fabricar el cable per poder tornar a posar en funcionament el telecadira del Cubil, l’únic dels ginys afectats pel sabotatge dut a terme a Pal que encara no disposava de solució. Segons es va informar ahir mitjançant un comunicat, la fabricació es durà a terme a Suïssa, però no caldrà produir de nou tot el cable, sinó que només s’hauran de fer alguns torrons (els diversos cordons que trenats conformen la totalitat del cable), ja que el tall no va afectar a tot el cable. En el comunicat també es va destacar que un cop tingui llest el material, una part de l’equip tècnic d’EMAP es dirigirà a Suïssa per recollir el cable personalment per controlar el transport i poder agilitar les reparacions. D’aquesta manera es preveu que a partir de la setmana del 19 de novembre es puguin iniciar les tasques de reparació programades. Des d’EMAP es va remarcar que l’empresa Doppelmayr ha estat de gran ajuda en la recerca d’aquest contacte.

Obertura  

Tal com ja es va dir en la roda de premsa que va servir per explicar el sabotatge que havia patit el camp de neu massanenc, en el comunicat es va reiterar que els responsables de l’estació es mostren optimistes de com evolucionen les reparacions i és per això que es treballa en les tasques de manteniment per complir amb la data d’obertura prevista pel dia 1 de desembre amb el 100% dels ginys en funcionament.


Paral·lelament i tal com ja va explicar EL PERIÒDIC, els darrers dies s’han intensificat els controls visuals (unes tasques que també duen a terme la resta d’estacions del país) i també es planificarà la col·locació de nous punt de control via càmeres per aconseguir un major control de l’estació, no únicament als edificis, sinó també dels diferents ginys.


Les tasques de reparació dels cables sabotejats es fan de manera intensa. Així, segons va avançar aquest rotatiu, dijous passat ja es va reparar amb agilitat i resultats satisfactoris el teleesquí 6, ja que es disposava del recanvi necessari per a aquest tipus de cable, en tractar-se d’un material que durant la temporada sol patir incidències i per tant, és habitual tenir-ne en estoc.


De la mateixa manera, pel que fa al telecadira de la Serra II, operaris de l’estació van anar divendres passat a l’estació francesa de Barèges La Mongie a buscar el cable necessari. La previsió és que durant aquesta setmana es repari el cable i es duguin a terme les proves de càrrega necessàries per poder posar en marxa el giny.

Sabotatge 

Va ser dilluns de la setmana passada quan des d’EMAP es va informar que tres ginys del sector de Pal havien estat sabotejats. Els responsables dels camps de neu van descobrir les cables de dos telecadires i un teleesquí tallats mentre feien tasques de manteniment. Un fet que ha sorprès a tot el món de l’esquí, ja que tal com va recordar el director d’EMAP, Josep Marticella, «es tracta d’un fet mai succeït al país, després de 60 anys [de remuntadors al territori] i al Pirineu, no en tenim constància».  La Policia segueix investigant el cas. 

Ginys sota control

Pocs dies abans de l’inici de la temporada d’esquí les estacions duen a terme els darrers treballs perquè la totalitat de ginys i instal·lacions estiguin en perfectes condicions. Unes tasques que es comencen, de fet, al final de la temporada anterior. «Per comoditat», exposa el director tècnic d’Ensisa, Enric Barbier. D’una banda, perquè si es necessita personal, en aquell moment en cara se’n té a disposició. De l’altra, com destaca el director tècnic d’Ordino-Arcalís, Tommy Haytree, per una qüestió d’organització, ja que si es detecta algun defecte o problema important, en aquell moment ets a temps d’arreglar-lo sense que això condicioni l’explotació. «És un preventiu que en certs casos pot desenvolupar en un correctiu. Però està clar que si l’avaria es produeix quan estàs en explotació, tens un marrón», admet Barbier.


Els controls són estrictes i els fan empreses externes homologades. El transport per cable està subjecte a reglamentació i per tant, els resultats de totes les proves s’han de fer arribar al Govern, que és qui té l’última paraula per autoritzar o no la posada en funcionament dels ginys. Sí que és veritat, que hi ha diferències segons els aparells. «En el cas del telecadira hi ha moltes més exigències», exposa Haytree. Barbier detalla que «els cables han d’estar controlats en funció de la seva edat». Així, per exemple, a partir dels 10 anys d’antiguitat «com a mínim es fa cada any una radiografia de l’empalmament». Perquè se’n facin una idea, les radiografies de cables venen a ser com les que ens fan a les persones. «La màquina és una caixa, oberta per la meitat i fas passar el cable pel mig», explica el responsable de l’estació ordinenca. En el cas dels telecadires desembragables, com que sempre hi ha un punt on el cable està lliure, l’aparell es col·loca allí. Quan són de pinça fixa, cal desmuntar totes les cadires abans de fer el control. La prova detecta qualsevol anomalia que hi hagi en el cable i determina si cal canviar-lo o no.


I quan el giny en qüestió compleix 15 anys, cal ampliar les radiografies als eixos i les soldadures. «El control és molt profund», garanteix el director tècnic d’Ensisa, que afegeix que «som els primers interessats a no tenir problemes».
Càrrega

Una altra de les proves que es passen cada any són les de càrrega. S’omplen les cadires amb el màxim de pes que poden suportar i es fan proves de frenada i balanceig. Una de les darreres inspeccions que es fan són les que tenen a veure amb la part elèctrica. «Els tècnics de l’empresa generen avaries a la línia que es podrien donar durant el funcionament. Aquestes han d’aparèixer a les pantalles de control i aturar el telecadira», manifesta Haytree.


Tot això, a banda dels controls rutinaris de manteniment que es fan en el dia a dia de les estacions. En aquest sentit tant Barbier com Haytree van deixar clar que és «gairebé impossible que els clients accedeixin a un aparell que tingui algun problema». I és que abans d’obrir, es posen en marxa els ginys i si hi ha qualsevol avaria, automàticament es detecten i deixen de funcionar. Cal pensar que quan els esquiadors pugen als telecadires, potser ja fa 30 o 40 minuts que estan en funcionament i sota control. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT