PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Ganyet mostra la llum de les parets del Mediterrani

La mostra fotogràfica és un homenatge a les ciutats i a Leonardo da Vinci

Per Joan Josep Blasco

Ganyet amb dues de les seves fotografies exposades a l’Art al Set.
Ganyet amb dues de les seves fotografies exposades a l’Art al Set. | J.J.B.

Leonardo da Vinci, el gran polímata del renaixement, en el seu Tractat de la pintura «deia als seus alumnes que es fixin amb molta atenció amb els murs vells de les ciutats», com indicava Joan Ganyet, i com a fidel seguidor de l’erudit polifacètic de la Toscana, el fotògraf va recórrer ciutats històriques de la Mediterrània per plasmar detalls de les parets dels barris antics d’aquestes, unes imatges que es poden veure a la galeria Art al Set d’Escaldes-Engordany.

Són 18 fotos, que a simple cop d’ull semblen pintures, d’urbs com Barcelona, Roma, Venècia, Bolonya, Palerm, Bèrgam, Atenes o Dubrovnik. «Soc arquitecte i les ciutats m’han interessat sempre» i en elles «passejo i miro, no vaig amb la intenció de fer fotografies». En aquests murs, alguns d’ells força castigats amb el pas dels segles, «observo la confluència de les inclemències del temps i de l’acció de l’home», tot i que «de la paret només m’interessa un pam quadrat», que són les fotografies que es poden veure a la galeria escaldenca. Aquestes, «no estan ni retocades ni re enquadrades», es poden observar tal com va fer-ho la mirada de Ganyet quan va prémer el botó per fer entrar la llum a la seva càmera.

I és precisament la il·luminació la que marca les composicions de les imatges exposades, conformant «composicions», ja que «totes les ciutats del mediterrani tenen la mateixa llum» i per tant, en altres latituds «serà diferent». Ganyet té en ment viatjar a ciutat del vessant sud mediterrani «per contrastar-ho», no només en aquest sentit, sinó també per la diferència existent perquè «no és el mateix pòsit de civilització» el que posseeixen.

La seva obra és un «homenatge a les ciutats i a Leonardo da Vinci» i «el conjunt de les ciutats a través d’aquestes composicions conformen una melodia». La seva és una «persecució de la bellesa», amb un «esforç constant per arribar a la dels clàssics». Ganyet recordava que fotografia «etimològicament vol dir escriure amb la llum», i això és el que fa amb la seva càmera a les mans en indrets històrics del Mediterrani.

PUBLICITAT
PUBLICITAT