PUBLICITAT

En defensa de les carreteres del Pirineu

  • Fa més de tres anys que la Generalitat no obre la subvenció del pla de camins
ROSA AMORÓS
Diputada d'ERC al Parlament

Periodic
Foto: EL PERIÒDIC

«Defensem que hi hagi bones vies de comunicació entre les poblacions més petites però sempre dins una visió global del territori».

La necessitat i urgència de l'arranjament de camins, anomenades carreteres locals que porten a nuclis habitats, és evident i hauria de ser una de les actuacions prioritàries dels ajuntaments, ja que n'hi ha moltes de les quals en són els propietaris. No obstant, la majoria d'ajuntaments del Pirineu, en aquests moments no tenen la capacitat econòmica de poder-ho fer.

Per tant en moments de màxima necessitat, cal una acció conjunta i eficient del govern de la Generalitat amb la corresponsabilitat de les Diputacions.

Fa més de tres anys que la Generalitat no obre la subvenció del pla de camins, la qual ajudava moltíssim als alcaldes de petits municipis per mantenir i arreglar aquests camins de titularitat municipal. En conseqüència, actualment el manteniment és deficient. I fins i tot nul, per falta de finançament als ajuntaments, una densitat de població baixa i en canvi, grans extensions de camins per gestionar.

Des del Parlament de Catalunya, el grup parlamentari d'ERC estem treballant per aconseguir tirar endavant iniciatives que puguin millorar l'assignació pressupostària en aquest àmbit. Al mes de novembre passat vàrem presentar una proposta de resolució on es demanava la creació d'un fons per l'arranjament de camins de l'Alt Pirineu i s'obrís una convocatòria de subvencions conjunta, entre la Diputació de Lleida i el Govern, perquè es cobrissin les necessitats de manera prioritària en el tema d'arranjament o creació de camins que suposen l'accés únic al nucli habitat o a algun lloc d'interès.

Aquesta proposta està tramitant-se i esperem que aviat es debati en la comissió pertinent i així poder donar solucions a aquelles prioritats més urgents.

Un cas d'urgència és la carretera de Sant Esteve de la Sarga, un tema que es va debatre la setmana passada a la comissió parlamentària de territori i sostenibilitat, amb la presentació d'una proposta d'arranjament i millora d'aquesta carretera, presentada pel grup d'ICV-EUIA sol·licitant al govern la inversió de 1.090.329 euros. El partit que dona suport al govern, CiU, va presentar una esmena al redactat explicant que el Govern s'hi comprometria quan hi hagués una millora pressupostària, ja que actualment no podien fer-se'n càrrec per l'escassetat de recursos tal i com ja havien fonamentat en l'aprovació del pressupost 2014. Aquesta esmena no va ser acceptada i la diputada d'ICV va comentar que la quantitat no era exagerada sinó petita perquè la Generalitat no pugues fer-se'n càrrec.

El nostre posicionament en aquest cas va ser mirar més enllà i veure la realitat que ens envolta al Pallars Jussà, aquest té uns 400 quilòmetres de camins que duen a nuclis habitats, la majoria dels quals necessitarien un manteniment. De 140 pobles, la meitat o més, demanen que se'ls hi arregli de manera urgent el seu accés.

El Consell Comarcal del Jussà també ho reclama i intenta mitjançant ajuts de la Diputació fer petites actuacions allà on els camins estan pitjor.

Ja sabem que amb això no n'hi ha prou i hem de denunciar-ho i buscar solucions a cada moment, com també sabem que no és per manca de voluntat o desinterès dels ajuntaments que es troben en males condicions els camins, sinó per una falta greu de finançament.

Per aquests camins asfaltats hi poden circular autocars amb els nens i nenes que van a l'escola , com també gent dels pobles que es desplacen pel municipi, gent gran que de vegades té reflexos minvats, turistes que van amunt i avall, i evidentment els serveis d'urgència com bombers, ambulàncies, etc. A més, cal afegir, que quan hi ha inclemències del temps encara són més perilloses.

Volem el màxim de seguretat pel que fa a la mobilitat de la nostra gent, per aquest motiu estem en converses amb el Govern per aconseguir compromisos efectius i alhora hem demanat la creació d'aquesta dotació pressupostaria per arranjament de camins amb un ordre preferent, donada la limitació de recursos.

Ens aquests moments, per realisme i responsabilitat política, no podem donar suport a una iniciativa que suposa l'arranjament d'una única carretera.

Aquest ofegament econòmic continu per part del Govern de l'Estat espanyol, ens aboca a tenir molt en compte les despeses que realitzem i per aquest motiu, ens cal un ordre de prioritats de totes les «carreteres» comarcals, tant pel que fa al seu arranjament com la creació de noves.

 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT