PUBLICITAT

Un Servei d’Ocupació del segle XXI

El setembre és època de tornada a l’escola i al lloc de treball per a molts ciutadans però, lamentablement, sol ser un període on s’incrementa el nombre de demandants de feina perquè acaben els contractes d’estiu. Aquest any, tenim, però, mostres d’esperança. D’una banda, les xifres de desocupats han tornat al nivell d’abans de la crisi.  De l’altra, en breu disposarem d’un nou Servei d’Ocupació.
Feia anys que se’n parlava i ara, per fi, es materialitza. Parlem de la reforma del Servei d’Ocupació. Malgrat que en els últims anys hi ha hagut un descens significatiu quant al nombre de persones registrades al Servei d’Ocupació i un increment del col·lectiu d’assalariats, continua essent essencial disposar d’un servei àgil que doni resposta a les necessitats actuals i futures. La reforma anunciada pel Govern posa al centre del servei un element essencial: la persona que busca feina.
Aquesta visió suposa un gir de 180 graus del servei. Es passa d’una tasca gestora a una de tècnic consultor. L’acció d’acompanyament, el caminar al costat enlloc d’indicar-te la via i deixar-te fer sol, són canvis essencials en el nou Servei d’Ocupació. Així, es reformularan processos, es canviaran formes de gestionar i es potenciarà l’eficàcia, l’eficiència i l’assertivitat. Alhora es millorarà la qualificació professional i es crearan línies de formació per potenciar la professionalitat de les persones que busquen feina. Tot això ha de permetre incrementar la capacitat d’ocupació i, a més, es realitzarà una tasca activa d’intermediació.
El Servei d’Ocupació treballarà en una cadena perfecta. El demandant s’inscriurà i se li definirà la valoració professional i el  seu perfil, es realitzarà una anàlisi de les necessitats i se li assignarà un itinerari personalitzat. Serà un punt de sortida amb una radiografia molt més definida. Tot seguit, passarà a la fase de formació, on l’assessorament i les ensenyances permetran oferir noves oportunitats de futur. Passar pel Servei d’Ocupació ha de capacitar la persona inscrita per afrontar els reptes de forma solvent.
L’ajuda però, no acaba aquí. El nou Servei d’Ocupació serà un intermediari actiu amb les empreses. Ha de poder ser un element facilitador pel teixit empresarial a l’hora de buscar o aconseguir nous perfils. Així, el Servei d’Ocupació, a més de gestionar candidatures, en realitzarà un seguiment i farà de termòmetre al mercat laboral per aconseguir encaixar la demanda amb l’oferta de professionals.
Al demandant, se li ofereixen les solucions als problemes amb una visió a llarg termini ja que, no només se centra en la recerca d’un lloc de treball, sinó que dóna les eines necessàries perquè progressi.
La reforma ha de permetre ser un punt de referència al país tant per a empreses com per a treballadors. Es busca oferir el nexe d’unió perfecte entre l’oferta i la demanda de feina amb una reforma en profunditat.
Estem davant un repte engrescador i llargament demanat: fer del Servei d’Ocupació un element de referència, un gestor i dinamitzador. És un canvi essencial per seguir progressant en un entorn laboral globalitzat, ja que pot ser un punt d’espai de millora professional de les persones que, un cop trobin feina, tindran l’oportunitat d’enfortir la competitivitat del teixit empresarial andorrà.
Més enllà dels colors polítics, aquesta reforma s’ha de seguir treballant activament amb el suport de la societat, des dels partits, amb el punt de vista del Consell General i l’acció de Govern. Els Demòcrates ja hi estem implicats i sempre ens hi trobareu. H
Representat de la Comissió de Social de Demòcrates per Andorra

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT