PUBLICITAT

De la propaganda a la conversa

PER ENRIC GUINART
Periodic
Foto: SICOACTIVA / FLICKR

Malgrat que amb el pas del temps va creixent la xifra de polítics que es creen una pàgina web o que s'obren diferents perfils a les xarxes socials, l'adaptació als codis d'Internet està essent especialment lenta i dificultosa entre la classe política.

En primer lloc això és així perquè molts d'ells no han entès que són ells els que s'han d'adaptar a la xarxa i no a la inversa. En segon lloc, la pròpia naturalesa de l'esfera política orientada al secretisme xoca frontalment amb els valors d'obertura que impregna l'activitat de l'internauta. No és fàcil entendre que el poder no està en tenir la informació sinó en compartir-la. Ara bé, el que realment està dificultant l'auge de polítics plenament integrats amb la comunitat digital és el poc atreviment o la poca voluntat de mantenir un diàleg amb la ciutadania. El megàfon molesta a Internet.

En aquest sentit, volia compartir un conjunt de consells que ha de tenir en compte un polític si pretén mantenir una conversa efectiva amb el ciutadà a les xarxes socials. Unes recomanacions que precisament vaig descobrir a Internet mitjançant el compte de Twitter de la revista Campaigns&Elections, una de les publicacions més prestigioses sobre estratègia electoral, màrqueting i comunicació política:

1- Ser conscient que en minuts es pot estendre alguna informació que podria perjudicar la imatge del candidat.

2- Apostar per la comunicació multidireccional.

3- No tenir por al diàleg virtual amb els ciutadans.

4- Entendre com funciona la reputació online.

5- No témer els comentaris negatius.

6- Actualitzar permanentment el contingut. Un perfil sense activitat online és un polític sense activitat.

7- No mostrar-se únicament en campanya.

8- No reaccionar davant de l'opinió pública digital només quan existeixi risc d'una alarma social.

9- Deixar-se assessorar per un especialista en administració de xarxes socials que tinguin coneixements de política i comunicació.

En aquesta llista hi podríem afegir moltes recomanacions més. No obstant això, si es volen complir els deures davant de la ciutadania, aquesta és una bona manera de començar bé. I és que si es vol conèixer l'agenda o els missatges d'un polític ja existeixen altres canals per saber-ho, Internet no va d'això. Com s'afirma en el mateix article de Campaigns&Elections, «els governs han d'abandonar l'era de la propaganda i reemplaçar-la per la de la conversa amb el ciutadà».

 

*Per a més informació i consultes:

www.dixitcomunica.com

[email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT