PUBLICITAT

Ull Nu pretén erigir-se en l'«aparador» de la creació al Pirineu

  • El festival estrena format amb una quarantena d'obres a conciurs
A. L.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
L'actor i director Isak Férriz, en una escena del curt Alba, que clausurarà dissabte la secció competitiva del festival Foto: EL PERIÒDIC

Amb una empenta inusitada, saludable ambició i les millors expectatives possibles: així neix Ull Nu, hereu de la desapareguda Mostra audiovisual i reconvertida ara en Festival de Joves Creadors dels Pirineus, que tindrà lloc divendres i dissabte al Centre de Congressos de la capital amb una quarantena d'obres a concurs. No està gens malament, perquè en les quatre edicions anteriors hi havien concorregut en total un centenar de títols. De fet, l'èxit de la convocatòria –catapultat entre d'altres motius pels 500 euros que s'endurà el guanyador de cadascuna de les sis categories a concurs– ha sigut tal que s'han hagut de descartat una vintena de les 60 cintes que es van presentar dins del termini.

En fi, que aspiren legítimament els organitzadors –el col·lectiu Ull Nu, representat ahir per Alfons Casal i Stephanie Ruano– a convertir-se en l'«aparador» i la «plataforma» dels joves creadors d'aquest racó de món, entenent això de joves pels cineastes (i videoartistes) menors de 35 anys, i per racó de món, els Pirineus, que aquesta edició s'han traduït en concursants procedents de Girona, Andorra, Navarra i el País Basc. Així que no busqui el lector al cartell noms mediàtics ni directors reconsagrats, perquè no els hi trobarà. Bé, algun sí, la veritat, perquè és indiscutible que l'actor i també director Isak Férriz juga a Divisió d'Honor i compareix al festival amb Alba, el seu quart i últim curtmetratge, acabat de sortir del forn i immers en plena carrera internacionals: estrenat l'abril a Barcelona, ha desfilat (o desfilarà) per Calcuta, Brno, Bucarest, Istambul, Buenos Aires i Nairobi. Li ha costat estrenar-se al Principat, però ho farà amb tots els honors perquè clausurarà el festival. L'altre (diguem-ne) celebrity d'Ull Nu és el director basc Borja Cobeaga, que tres anys enrere va donar la campanada amb el debut en el llargmetratge, Pagafantas, i que porta a la capital un curt de títol prometedor: Un novio de mierda.

Vagi però per endavant que, com insistia ahir Casal, l'objectiu del festival no és reunir una col·lecció de noms consagrats sinó proporcionar als creadors «joves» i «emergents» un altaveu per difondre la seva obra. Un exemple: Albert Benaiges, director de la productora Alca Films, que concorre amb dues obres: Art Camp 2012, a la categoria de Publicitat i videoclip, i Ral·li Andorra 41è, a Temàtica esportiva. Com deia ahir en la presentació del festival, «m'hi he presentat per l'oportunitat de veure el teu treball en pantalla gran –molt millor que a la televisió o a l'ordinador–, perquè és estimulant exposar-te a la crítica del públic i del jurat, i perquè no deixa de ser una forma de promoció». I els 500 euros del premi, és clar.

Férriz i Cobeaga concorren en la modalitat de Ficció, juntament amb altres quatre títols. Però Ull Nu vol ser molt més que un altre festival de curts. Per això inclou, com s'ha vist amb Benaiges, altres categories a concurs. Sis, en total: Publicitat i videoclip (amb set concursants), Temàtica esportiva (vuit), Menors de 18 anys (sis), Documental (set), Videoart (sis) i, és clar, Ficció (sis). Un salt quantitatiu i –asseguren els organitzadors– també qualitatiu. Extrem aquest últim que haurà de dil·lucidar el jurat. I atenció, perquè també el jurat és un reflex de l'ambició que esquitxa el nou Ull Nu: pel costat espanyol, el crític català Àlex Gorina; per l'andorrà, el productor Marc Cases; i pel francès, el director de l'escola Idem de Perpinyà, Pierre Roca. En fi, que tot sona prometedor en el refundat festival: ara només falta que el públic –que podrà votar pels seus candidats en un premi especial– respongui amb la mateixa empenta que l'organització. La cita és al centre de Congressos: divendres, a partir de les 21.30 hores; dissabte, de les 16.30 hores. I l'entrada és gratuïta. Així que no hi ha excusa.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT