PUBLICITAT

Un Pare Nöel i uns Reis Mags una mica menys generosos

  • Els consumidors mantenen les despeses en àpats i gasten menys en productes de regal
  • La compra de joguines per Reis es manté amb una lleugera tendència a la baixa
G. G. / J. R.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Una vitrina plena de joguines espera l'arribada de Ses Majestats els Reis d'Orient. Foto: ÀLEX LARA

La crisi també s'ha fet notar pel Pare Nöel que aquest any no ha estat tant esplèndid com d'altres anys. Els consumidors han fixat prioritats: primer la panxa plena i després, si la butxaca ho permet, els regals. Els comerços dedicats parcial o totalment a l'alimentació constaten, en alguns casos, que el nivell de vendes ha estat fins i tot una mica superior. Antoni Miralles, responsable d'Andorra 2000 va explicar que pel Nadal van augmentar les vendes de vi, però en canvi van disminuir les d'alcohols forts. I és que en relació al mateix període de l'any passat assistim a un canvi de tendència: la gent surt menys i celebra les festes a casa. Pel que fa als regals d'empresa va baixar molt la venda de cistelles i capsetes de regal. Per contra, s'incrementa molt el pernil, tant la cuixa com la paleta. També cal destacar que els bombons guanyen terreny al torró, que baixa en relació a l'any passat.

Des de Pyrénées s'assegura que han incrementat un 10% més les vendes en relació al Nadal de l'any passat pel que fa als lots i cistelles per a particulars i empreses. Respecte als productes frescos, els consumidors els acostumen a adquirir a última hora, especialment el marisc.

El primer cap de setmana abans de Nadal, les vendes van anar força bé ja que el nombre de turistes també va ser important.

Des de l'Unió Hotelera, el seu director, Òscar Julián va indicar que la xifra total de menús venuts per a sopars d'empresa s'ha mantingut i inclús ha augmentat lleugerament donat que els preus són més baixos que els de l'any anterior. La percepció és força desigual, mentre alguns restauradors han punxat, altres han incrementat molt les vendes.

REGALS / Durant aquestes festes els petits i mitjans comerciants han constatat un descens considerable del nivell de vendes. Els productes de regal són els que estan patint més la crisi ja que els consumidors reserven el seu pressupost bàsicament als àpats i gasten menys en regals. La gran esperança pels comerciants comença ara amb el període de rebaixes, on esperen poder salvar una temporada que han estat molt fluixa.

JOGUINES / El regal estrella com cada any durant aquest període de festes nadalenques és, sens dubte, la joguina. Amb crisi o sense crisi els més petits tindran, amb més o menys quantitat, les seves desitjades joguines. Són precisament aquelles inspirades en les sèries de TV les que tenen més èxit entre els nens i les nenes menors de 10 anys. Uns somnis que es converteixen en realitat amb l'arribada del Pare Nöel i dels Reis Mags.

Antonio Molina, cap de compres de Pyrénées va manifestar que aproximadament un 60 per cent de les vendes de les joguines es compren per Nadal i un 40% pels Reis. Durant aquests dies el client és més del país. Els de fora ja van adquirir aquests productes anteriorment ja que la campanya, en molts casos, es va iniciar a principis del mes de novembre.

Mentre Pyrénées no ha detectat un descens del nombre de vendes, el propietari de Martínez Soria, va manifestar el contrari, «la crisi és nota molt, la gent no gasta tants diners com abans, s'estima més gastar-los en altres casos», i afegeix. A tot aixó cal afegir un canvi de tendència social. Segons Lluís Martínez Soria «ara els nois de 14 i 15 anys ja no hi juguen com generacions anteriors, i els de 8 i 9 només ho fan amb productes electrònics, tipus consoles o semblants».

La majoria de comerciants consultats coincideixen en afirmar, pel que fa a la despesa que es fa en joguines, que la majoria dels clients acostumen a gastar una mitjana d'uns 50 euros.

ELS MÉS DEMANATS / Malgrat que el Pare Nöel i els Reis s'han tingut que estrènyer el cinturó, les joguines anunciades per televisió i les més destacades als catàlegs oferts pels establiments del país continuen sent les que més demanen els nens i nenes. Així continuen un any més encapçalant el rànquing les nines de Munster High i tots els seus derivats en forma de maquillatges, llibres o disfresses. També cal destacar les baldufes electròniques de Beyblade i les monstres de Gormitis. En el cas dels preadolescents predominen clarament les consoles com ara la wii o la nintendo i els seus jocs corresponents. Però també hi ha lloc per les joguines més clàssiques com la Barbie, el Lego o el Playmobil (especialment el maletí de futbol o el de l'oest). Ara són als reis Mags al que correspon tornar a portar la il·lusió a totes les llars.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT