PUBLICITAT

Els valors dels negocis familiars són una arma contra la crisi

  • Mora defensa que la majoria fa una gestió del risc més conservadora
EL PERIÒDIC
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Ferran Fisas, conseller de la Farga Grup, en la intervenció d'ahir. Foto: TONY LARA

El president de MoraBanc, Francesc Mora, va inaugurar el 15è Cicle de l'Empresa Familiar i Qualitat excusant la presidenta de l'Empresa Familiar Andorrana (EFA), Cristina Viladomat, que no hi va poder assistir. Mora va subratllar l'objectiu de l'EFA d'oferir formació als seus membres sempre amb exemples d'empreses familiars d'èxit. El tema d'aquest cicle, els valors de l'empresa, es va triar perquè «darrere de cada empresa hi ha una família i uns valors, i s'han de fer perdurar per la continuïtat de l'empresa» va explicar Mora. Per aquest motiu els tres ponents del cicle van exposar maneres d'ordenar els valors en les empreses, per donar idees als andorrans, però no per copiar, «perquè cada companyia ha d'adaptar les seves actuacions a les seves característiques» va argumentar Mora. El fet de pertànyer a una empresa familiar i que aquesta aposti per mantenir els seus valors és un avantatge de cara a la crisi. Mora també va considerar que és una protecció perquè «la majoria d'empreses familiars fan una gestió del risc conservadora i per tant solen tenir un endeutament reduït». A més, tenen una implicació important de les persones i això afavoreix una adaptació més ràpida als moments de crisi, que tot i que no impedeix que baixi la rendibilitat sí que permet anar-se preparant per a un nou cicle. El primer ponent de la jornada, el conseller de la Farga Grup, Ferran Fisas, va exposar l'experiència de la companyia de la que forma part. I va explicar que és una empresa adquirida pel seu pare i que «per no deixar que es perdin els valors familiars entre la descendència dels dotze germans que en formen part, es va elaborar un pla estratègic per aconseguir que tots els socis tinguin un gran sentiment i compromís amb els valors familiars i empresarials».

Altre ponent de la jornada va ser el conseller delegat de Veritas, Silvio Elias, que va parlar dels valors de la seva empresa, més jove, i que per tant són molt importants però no tan relacionats amb la transmissió entre generacions. Elias va subratllat que «hi ha la creença que una empresa ha de ser agressiva per tenir rendibilitat econòmica, però es pot compatibilitzar la viabilitat econòmica i els valors». En el seu cas concret l'objectiu és alimentar de la millor manera possible la societat i ajudar a les persones a prendre consciència de la importància d'una alimentació sana i justa en termes d'intercanvi econòmic i de sostenibilitat, per afavorir la diversitat i la nutrició arreu del món.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT