PUBLICITAT

«Ja som madurs, per això l'hem presentat»

  • Alguns alumnes lamenten no haver pogut debatre sobre l'avortament
L. F . M
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Els alumnes treballan en comissió les proposicions que debatran al 12è Consell dels Joves, ahir. Foto: TONY LARA

L'inici del 12è Consell de Joves va tenir lloc ahir, amb el debat en comissió de les proposicions de Llei que van ser presentades pels alumnes, i van passar el filtre del jurat. La proposició per a la despenalització de l'avortament no va passar el filtre, per les diverses raons que els consellers de DA van exposar el passat dilluns. Una d'elles, qüestionava la «maduresa» dels joves per parlar sobre aquesta temàtica i l'altre justificava que es tracta d'un tema que ja ha estat debatut al Consell General i les postures són clares.

Ahir va ser el moment de la reacció dels alumnes, i alguns d'ells van mostrar el seu descord, tant amb la decisió com amb els motius. De fet, Rodney Stokes, un alumne del Lycée Compte de Foix que participa en el Consell de Joves, l'escola d'on va sortir la proposta de debatre la llei per la despenalització de l'avortament, va explicar que «ho van proposar unes nenes de la meva classe i estan una mica enfadades perquè no s'ha escoltat la veu dels joves», de totes maneres va afegir que «ho respectem».

A Stokes li hagués agradat parlar d'aquest tema «perquè és el que volíem» ja que el Consell es per discutir coses que són «pel nostre futur». A més, va afegir que de totes maneres «les lleis que es discuteixen aquí no són reals, per tant, es podria haver parlat perfectament»

Pel que fa a la maduresa, l'alumne del Lycée va dir que «potser tenen raó o potser no», però que «jo em considero prou madur». I no és l'únic, la Carlota Alberca, també alumna del Lycée Compte de Foix, va dir que «crec que som prous madurs de parlar d'aquestes coses» i la Judith Pintat, del Sant Armengol, va assegurar que «jo crec que en aquesta edat ja som madurs, per això l'hem presentat», referint-se a la proposició.

Alberca va dir que «a mi no m'importaria parlar de l'avortament i crec que ho haguéssim pogut parlar facilment, però tampoc no hi estic ni a favor ni en contra»; Pintat va afegir que «m'hagués agradat parlar-ne perquè és una proposició de llei interessant per algunes persones; n'hi ha que la respecten i d'altres no, però trobo que cadascun té la seva opinió i l'hem de valorar tots».

Però no tots els joves es van mostrar en descord amb la decisió dels consellers. La Ioana, de l'escola andorrana d'Ordino, suplent del Consell General dels Joves i que va estar ahir treballant en una comissió, va dir que «no vaig votar per la de l'avortament» i va afegir que «suposo que si no ha estat acceptada és perquè no era correcta del tot i hi havia aspectes a millorar». A més, «no m'hagués agradat debatre sobre aquest tema perquè trobo que n'hi ha de més importants a la meva edat».

Pel que fa a si havien traslladat aquestes opinions als consellers de la Comissió d'Educació, que són el jurat i els presidents de les comissions del Consell dels Joves, Alberca va dir que «no li hem dit res als consellers perquè tampoc li donem tanta importància».

Una bona experiència

La trentena d'alumnes d'entre 14 i 16 anys que van debatre ahir en comissió les qüestions que s'abordaran en aquest 12è Consell de Joves, que se celebrarà el 26 de març. Els alumnes, provinents dels tres sistemes educatius del Principat i dividits en comissions, van parlar i avaluar diferents proposicions de llei relacionades amb qüestions com el comerç, la sanitat, l'educació o el transport per carretera.

La presidenta de la Comissió d'Educació, Roser Bastida, va explicar que havien treballat sobre la proposició relativa a la implantació de desfibril·ladors en espais públics i sobre la subvenció per a les classes d'anglès, en la qual es va debatre si aquestes s'havien de limitar a només aquest idioma. Bastida va destacar la «molta participació» i va dir que «els alumnes estan molt motivats. Hi ha moltes inquietuds i participacions intel·ligents i una dinàmica de treball molt agradable».

Una de les funcions de l'activitat pedagògica, tal i com va explicar Bastida, és que els alumnes coneguin el procés legislatiu i que «s'adonin de la diferència entre elaborar una llei i elaborar un reglament i que vegin que hi ha aspectes que han inclòs en les proposicions que són més d'àmbit executiu i reglamentari que legislatiu».

Alberca va valorar molt positivament el projecte i va dir que «és una gran oportunitat per tenir experiències noves»,a més, «m'agrada molt la política». Va destacar que l'havia sorprès «la participació».Pintat va destacar que he «s'aprenen més coses que a l'escola. Per exemple, sobre les esmenes i els tipus que hi ha». Stokes, per altra banda, va destacar que «està anant molt bé, s'escolta la veu de tothom».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT