PUBLICITAT

Opinar

MONTSE RONCHERA

El reguitzell de notícies d'aquesta rentrée em porta a fer una reflexió agredolça sobre l'aparença, la comunicació dels mitjans i la realitat dels fets i situacions que hi apareixen, i també de l'opinió final que ens enduem els ciutadans.

L'aparença és allò que valorem des de fora, allò que es basa en constatacions i deduccions pròpies o, fins i tot, en les fonts més o menys properes que fan de corretja de transmissió a l'hora de plantejar-nos uns fets. Naturalment, aquestes valoracions resulten merament subjectives, ja que manquen del coneixement directe o de la vivència de la situació. Tot i així, ja ens poden suscitar una opinió que resultarà més o menys exacta.

Quan la història ens arriba pels mitjans de comunicació, ja sembla gaudir d'un punt més de credibilitat, no es tracta de deduccions pròpies ni de rumorologia: habitualment, uns periodistes, amb noms i cognoms, es dediquen a investigar la situació i ens transmeten els fets passats pel filtre de la seva professionalitat.

Sovint oblidem, però, que, tot i la professionalitat del periodista, la seva informació s'emmarca en la línia editorial i en una estratègia empresarial --o fins i tot política-- de la seva publicació i, fent certa la dita que la realitat és el que és segons el vidre amb el qual es mira, els mitjans ens porten a opinar basant-nos en una informació que no és sempre objectiva, ni despullada de segones intencions.

La realitat, finalment, és aquella que vivim en primera persona, o bé és la situació que ens explica, sempre de primera mà, aquell que l'ha viscuda.

No cal dir també que aquests fets, si han estat viscuts per diferents persones, varien substancialment i que, segons la part que ens ho explica, l'opinió que ens en formem pot anar del blanc al negre, pot no tenir res a veure.

Acabem descobrint que no és or tot el que llu i que sovint hauríem de tenir més esperit crític filtrant --des de la nostra subjectiva objectivitat-- les enganyoses aparences, la informació que ens ofereixen els mitjans i les realitats variables de cadascú, per tal d'arribar a construir una opinió --aproximadament-- fiable.

[email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT