PUBLICITAT

Jeff Koons, a comptes vells fulles noves!

  • ?Hanging Heart', per la qual set anys abans s'havien pagat 700.000 euros, es va vendre per 15 milions
MARTA ARENY TUSET

Després de passejar-me entre les escultures i de llegir infinitat d'articles sobre la nova exposició de Jeff Koons al Museu Whitney de Nova York, gran part d'ells negatius i sense veure més enllà d'un Popeye o d'un Balloon Dog, em ve al cap el mateix pensament, admiració però sense poder dir-ho en veu alta, simplement pura enveja. Per a milions de persones al món de l'art, aquest geni amb vestit i corbata de Huntsman and Sons que va començar estudiant art a la School of the Art Institute of Chicago (SAIC) i es va llicenciar en belles arts pel Maryland Institute College of art (MICA) de Baltimore, ha sobrepassat en temps rècord a artistes consagrats i s'ha posat en primera línia en els rècords de les subhastes internacionals. I la pregunta que ens estem fent tots. Com va passar? Un dia passejant per Nova York, la inspiració no el va portar davant de la tela sinó a Wall Street deixant-se entabanar per la màgia i la foscor on els diners, l'especulació, el poder, el van consagrar com l'artista viu més ric de la història. Jeff Koons ha unit el màrqueting, les finances i l'I+D amb l'art, que no és poc! ja que és un món tancat i exclusiu.

Jeff Koons és famós per les seves polèmiques obres com per la seva gran habilitat per donar-les a conèixer i aconseguir que es revaloritzin contínuament. No va dubtar a ser un dels primers artistes a contractar un assessor d'imatge i a iniciar campanyes de màrqueting, amb reportatges a les principals revistes d'art. La filosofia del seu taller, ara convertit en una empresa es basa en un ampli equip de col·laboradors, prop d'una trentena de persones (investigadors, enginyers, arquitectes, gestors o mànagers) amb les que porta a terme una producció industrial de l'art en la qual no necessàriament l'artista és l'autor material de l'obra que portarà el seu nom. Aquest sentit col·lectiu de la creació artística recull, d'alguna manera, la tradició del cèlebre estudi d'Andy Warhol, conegut com The Factory. Però això no és nou, fa segles que està inventat pels grans artistes del Renaixement Italià com Leonardo da Vinci i Rafael que tenien les seves escoles i els seus deixebles, uns més bons que d'altres però que al cap i a la fi els ajudaven en la realització de les obres que ells acabaven signant com a pròpies.

Com si es tractà d'una revaloració d'accions d'una empresa que cotitza al Nasdaq, Jeff Koons amb les seves estratègies va aconseguir que la seva obra Hanging Heart, per la qual set anys abans s'havien pagat 700.000 euros, es vengués per 15 milions d'euros. Estem en l'era en què a un artista no li és suficient amb el talent, sense un bon communication manager i un bon pla de màrqueting pot ser oblidat i la seva carrera no progressar mai. 

@Marta_Areny



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT