PUBLICITAT

El factoring és un bon instrument de gestió de crèdits

El factoring bàsicament és un instrument financer especialitzat en la gestió de crèdits comercials derivats de la venda de béns, prestació de serveis o obres tant per a vendes al mercat nacional com d’exportació o importació. L’element clau sobre el qual gira aquest producte és la cessió del crèdit comercial a favor de la companyia de factoring (denominada en l’argot financer Factor), que passa a ser l’única propietària del crèdit comercial, i, per tant, el titular els drets de cobrament. El gran avantatge del factoring és que possibilita la conversió de les vendes a crèdit en vendes al comptat, ja que pot disposar a l’instant de les quantitats que hagi facturat. Així mateix, es possibilita la cobertura del 100% del risc d’insolvència dels deutors, a través del «factoring sense recurs», el que comporta la millora de la ràtio d’endeutament. És especialment interessant quan un proveïdor té molts clients habituals que fan compres recurrents que no emeten o no accepten efectes comercials com a mitjà de pagament. Això passa en grans empreses privades que paguen per transferència, però també en els clients del sector públic i fins i tot amb clients estrangers, que no estan habituats als nostres usos financers.

El factoring ofereix a les empreses proveïdores quatre actuacions bàsiques: primera obtenir finançament de les factures emeses i amb venciments futurs; segona, assegurar el cobrament de les vendes evitant el risc d’impagament; tercera, gestionar el cobrament de clients i quarta, sanejar l’actiu corrent en els elements patrimonials de deutors comercials i comptes a cobrar, disminuir el PMC, millorar les ràtios del balanç i reduir la morositat.

Cal fer notar que no necessàriament les empreses han de fer el cobrament anticipat de les factures, ja que també poden optar per la modalitat de cessió de factures en gestió de cobrament sense bestreta de fons. El factoring sol aplicar a factures de clients recurrents amb venciments no superiors als 180 dies, encara que l’habitual és que els venciments de les factures es situïn entre els 90 i 120 dies. Tot i que és més freqüent la utilització del facturatge amb grans comptes de clients, també assegura les factures de petits clients, sempre que aquests siguin solvents. Entre les empreses usuàries dels serveis de factoring un 80% són Pimes per a les que aquest servei financer és una font molt valuosa de gestió i finançament de les vendes. I pel que fa a les vendes a l’exterior, facilita la possibilitat d’ampliar mercats amb la seguretat que aquestes operacions van a finalitzar sense cap problema.

Cal fer notar que el factoring té un valor afegit menys conegut pel públic, que és que el proveïdor pot interposar a una entitat financera davant els seus clients; entitat que podrà exercir molta més força a l’hora d’aconseguir el cobrament de les factures que la que podria aplicar el mateix subministrador. Aquest element adquireix encara més rellevància en èpoques de crisi econòmica, ja que gràcies al factoring el proveïdor aconsegueix cobrar factures que sense aquest servei mai aconseguiria cobrar.
Ara bé, per conèixer el grau de penetració del facturatge en una economia, és habitual utilitzar el següent quocient: Grau de penetració = Volum de cessions / PIB. Doncs bé, si comparem la ràtio anteriorment descrita, amb l’obtinguda en altres països europeus com Itàlia, França, Espanya i Regne Unit, podem observar que a Andorra el factoring té un potencial de creixement considerable i que es troba lluny del seu punt de saturació.

De manera esquemàtica els serveis que ofereix es poden agrupar en tres blocs principals: en primer lloc, serveis administratius que comprenen la gestió de cobrament dels crèdits comercials cedits, la informació sobre les seves vendes i cobraments, la comptabilitat i control de les factures i la gestió d’impagats. En segon lloc, serveis financers que inclouen el finançament de les seves vendes, la bestreta de fons dels crèdits comercials cedits i la reducció de l’endeutament bancari de cara al sistema financer. I, en tercer lloc, cobertura de riscos que abasta la classificació creditícia i de la solvència dels seus clients (deutors del contracte de factoring) i la cobertura del risc d’insolvència dels seus deutors.

Els diferents tipus d’empreses que acudeixen amb més freqüència al factoring són empreses i organismes amb vendes a empreses privades i organismes públics, ja siguin aquestes nacionals o estrangeres. També, empreses amb vendes a crèdit i ajornaments de pagament i empreses que a través de la cessió dels seus crèdits a l’entitat de facturatge desitgin reduir els saldos de clients millorant d’aquesta manera les ràtios del seu balanç de situació al reduir la submasa de l’actiu corrent. Així mateix, empreses que desitgin cobertura del risc d’insolvència dels seus deutors pel 100% de les seves vendes. A més, empreses que a través d’aquesta modalitat desitgin la bestreta de fons dels crèdits comercials cedits.

El factoring engloba un seguit de serveis que es troben vertebrats sobre la base de la cessió de crèdits comercials. En aquest conjunt es troben els serveis administratiu-financers, com són la gestió integral dels crèdits cedits. Dins d’aquests serveis del factoring es troben: primer, l’anàlisi i classificació de les sol·licituds de crèdit de futurs clients; segon, l’avaluació i classificació dels nivells de solvència dels clients i l’establiment dels límits de crèdit a cada un d’ells; tercer, la gestió de cobrament de les factures cedides, mantenint les condicions contractuals amb cada client; quart, l’administració de la cartera de clients de l’empresa, establint el seguiment del comportament de pagaments dels deutors i vigilant les incidències de cobrament que puguin ocórrer; i cinquè, el finançament de les vendes mitjançant l’abonament anticipat dels crèdits comercials cedits per l’usuari a la companyia de factoring.

Els avantatges d’utilitzar el factoring es poden agrupar en diverses categories: la primera, els avantatges de risc de crèdit de les vendes, la segona, els comptables i administratius; la tercera, els financers i la quarta, els de màrqueting. Els principals avantatges que proporciona el factoring són: en primer lloc, el proveïdor evita assumir el risc de crèdit de les vendes amb pagament ajornat si el factoring és sense recurs; en segon lloc, agilitza l’obtenció d’informació comercial i financera de nous clients i en particular de clients estrangers; en tercer lloc, desapareix el risc d’impagament per morositat, insolvència o mala fe el destinatari de les factures, ja que, si el client incorre en impagament, el risc de l’operació l’assumeix l’entitat de facturatge; en quart lloc, la societat de factoring avalua la cartera de clients i el risc assumible; en cinquè lloc, proporciona informació periòdica i regular dels deutors; en sisè lloc, l’exportador evita assumir el risc de canvi de divises, si la factura és en moneda estrangera; i en setè lloc el proveïdor rep un assessorament financer i comercial permanent dels seus clients i obté una classificació creditícia constant dels compradors habituals.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT